Marketingwoordenboek

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

Pagina 1
Pagina 2
Pagina 3
pagina 4

 

P.O.P.
Point of purchase. Zie: display materiaal.

P.O.S.-materiaal
Point of sale. Zie: display materiaal.

P.R.
Zie: Public Relations.

PERT Netwerkplanning
Een kwantitatieve techniek m.b.t. de activiteiten- en tijdsplanning van complexe projecten (PERT = Program Evaluation and Review Technique).

PP
Afkorting van proefpersoon.

Paarsgewijze vergelijking
Zie: paired comparison

Paired comparison
Onderzoekstechniek, waarmee men telkens twee stimuli met elkaar vergelijkt. Bij b.v. drie verschillende stimuli heeft men te maken met zes paren.

Panel
Vaste representatieve groep mensen aan wie regelmatig inlichtingen, meningen e.d. worden gevraagd. Zie: Panelonderzoek.

Panelmethode
Zie: Panelonderzoek.

Panelonderzoek
Vorm van marktonderzoek waarbij aan een vaste representatieve groep mensen regelmatig inlichtingen, meningen e.d. worden gevraagd. Eenmalig getrokken steekproef die meerdere malen wordt gebruikt.

Pantry check
Keukenkast onderzoek. Consumentenonderzoek waarbij wordt nagegaan welke produkten men feitelijk in voorraad heeft.

Parallel steekproef
Zie: Gelijke paren.

Parallellisatie
Het erbij nemen van een schakel die gelegen is op hetzelfde niveau in een andere bedrijfskolom. In de industriële economie wordt een dergelijke situatie ook wel aangeduid met de term 'horizontale integratie'. Zie: branchevervaging en branchevreemd.

Paraplumerk
Zie: Familiemerk.

Parfitt en Collins-model
Model ter berekening van het marktaandeel van een produkt. Wordt als volgt berekend: Cumulatieve penetratie x Herhalingsaankoopkans x Verbruiksintensiteitsindex.

Part timers
Werknemers die slechts een beperkt aantal uren of dagen per week in dienst zijn. In de detailhandel bijvoorbeeld is toepassing noodzakelijk in verband met het ongelijkmatige aanbod van werk.

Partiële concurrentie
Concurrentie tussen branchegenoten.

Partiële detailhandel
Detailhandelsactiviteiten door bedrijven die traditioneel niet tot de detailhandel behoren (benzinestations, horeca).

Partiële financiering
Een vermogensbehoefte van een afzonderlijk produktiemiddel (of groepen gelijksoortige produktiemiddelen) b.v. een hypothecaire lening.

Passiva
De financieringsvormen van een onderneming. Onderscheid wordt gemaakt tussen Eigen Vermogen en Vreemd Vermogen.

Patent
Octrooibrief waarbij machtiging wordt verleend om met uitsluiting van anderen gedurende zeker tijdsverloop een uitvinding te gebruiken.

Pavlov
Het hondje van Pavlov is een van de bekendste leerexperimenten. Op basis van dergelijke experimenten zijn regels af te leiden voor de wijze waarop leren plaatsvindt.

Pay-back period
Terugverdientijd. De tijd waarin een investering door middel van ontvangen cash flows is terugverdiend. Zie: terugverdientijd en pay-out period.

Pay-out period
Zie: Pay back period.

Peak-load-pricing
Prijsstrategie die ernaar streeft om de vraag naar bepaalde diensten in piekperioden te verschuiven naar niet-piekperioden.

Penetratie
Het aantal consumenten dat tenminste eenmaal een bepaald produkt of merk heeft gekocht. Uitgedrukt in een percentage van de gehele bevolking.

Penetratiegraad
1) Bij duurzame consumptiegoederen: het % van de gezinnen of vraageenheden dat het produkt bezit op een bepaald moment. 2) Bij niet-duurzame consumptiegoederen: het percentage der gezinnen of vraageenheden dat het produkt verbruikt in een bepaalde periode.

Penetratiepolitiek
(Introductie-)prijspolitiek waarbij men door tijdelijk sterk verlaagde prijzen probeert snel een marktaandeel te veroveren.

Penetratieprijsstrategie
Prijsstrategie die er op gericht is bij introductie van het produkt de prijs zeer laag te stellen om zo snel de markt te veroveren (en de concurrentie af te schrikken).

Penetration pricing
Zie: penetratie prijsstrategie.

Perceived risk
De financiële en sociale risico's die de afnemer ervaart bij een belangrijke aanschaf zoals van een huis (sterk financieel risico) en een winterjas (sterk sociaal risico).

Perceptie
Het proces waardoor een individu de wereld om hen heen organiseert, selecteert en interpreteert, zodat prikkels ingepast worden in betekenisvolle en samenhangende beelden van de werkelijkheid.

Perceptie onderzoek
Onderzoek naar de visuele waarneming van prikkels. Vaak gebruikt voor reclame onderzoek. Een hulpmiddel is de tachistoscoop, die b.v. merken snel projecteert. De proefpersonen moeten deze dan later kunnen interpreteren. Dit lukt bij bepaalde merken beter dan bij andere.

Perifere vestiging
Vestiging aan de rand van of net buiten de stad.

Periodiek
1) Tijdschrift. 2) Met regelmaat terugkomend.

Permanent spaarsysteem
Doorlopende spaarzegelactie. B.v. Douwe Egberts bonnen.

Persmedium
Mediumtype. Krant, nieuwsblad of tijdschrift.

Personal selling
Zie: Persoonlijke verkoop.

Personalia
Demografische kenmerken/persoonlijke gegevens.

Personality-promotions
Bij dit soort promotions worden huisvrouwen beloond met geld of goederen voor 1) het thuis in voorraad hebben van 1 of meerdere artikelen of 2) het aantoonbaar gebruikt hebben van een artikel op een specifiek moment.

Personeelsmix
De combinatie van instrumenten met betrekking tot het personeelsbeleid.

Personeelswervingsonderzoek
Meestal pre-testen van wervingsadvertenties of onderzoek dat materiaal voor deze advertenties moet opleveren.

Persoonlijke verkoop
Regelingen en werkzaamheden van de onderneming welke tot doel hebben directe persoonlijke contacten te leggen en in stand te houden met afnemer voor het afsluiten van orders en het bevorderen van de verkoop. Engelse term: personal selling.

Persoonlijke vraag
Vraag die betrekking heeft op het privégebeuren van de ondervraagde.

Physical product
Zie: fysiek produkt.

Pilot onderzoek
Zie: pilot study.

Pilot study
Een kleine steekproef bedoeld als 'voortest' van de vragenlijst. Het gaat niet om het verzamelen van cijfers maar om controle op de eigenlijke test of vragenlijst.

Pionieren
Het leggen van contacten met prospects. Een van de vele mogelijke taken van een vertegenwoordiger.

Pipe line
Handelsvoorraad bij grossier en detaillist.

Plaatsmix
De combinatie van instrumenten met betrekking tot het vestigingsplaatsbeleid.

Plan
Papieren document waarin is vastgelegd wie wat wanneer moet doen om bepaalde resultaten te behalen.

Planning
Het systematisch voorbereiden, het op elkaar afstemmen en het nemen van besluiten voor de toekomst die noodzakelijk zijn om een bepaald doel te bereiken.

Plans board
Beoordelingsgroep in een reclamebureau die de voor de opdrachtgever gemaakte plannen evalueert voordat de definitieve plannen (ontwerpen e.d.) gemaakt worden.

Plusshopping
De gezellige manier van winkelen waarbij vooral goederen in de sfeer van de secundaire behoeften worden gekocht.

Point of purchase reclame (P.O.P.)
Reclame-activiteiten op het punt van verkoop. Zie: P.O.S. en display materiaal.

Poissonverdeling
Een speciaal geval van een binominale (kans)verdeling waarbij de kans op een bepaalde gebeurtenis bijzonder klein is.

Politieke marketing
De marketing van een politieke partij. Daarbij wordt beïnvloeding van het stemgedrag beoogd.

Poll
Zie: Opinie onderzoek/opiniepeiling.

Polyopsonie
Een marktsituatie met erg veel vragers.

Polypolie
Marktvorm met veel aanbieders.

Populatie
Massa, universum.

Porter
Amerikaanse econoom die een aantal concurrentiestrategieën heeft ontwikkeld.

Portfolio analyse
Hulpmiddel bij de strategische planning van produkten/activiteiten door op basis van onderlinge prioriteiten indicaties te geven voor de te kiezen strategie. Hiertoe worden de produkten/activiteiten van de onderneming in een matrix geplaatst met als criteria marktgroei en marktaandeel. Zie: Boston matrix.

Portfoliotest
Vorm van reclame pre-test waarbij een tijdschrift met de te testen advertentie erin aan proefpersonen ter inzage wordt gegeven om herinnering, acceptatie e.d. te onderzoeken. Ook gebruikt men wel een mapje met verschillende advertenties.

Positionering
Het verkrijgen van een plaats in de gedachten van de afnemers van een produkt ten opzichte van concurrerende produkten.

Postaal onderzoek
Schriftelijk onderzoek waarbij de vragenlijst via de PTT aan de steekproefpersonen wordt toegezonden en ook de beantwoording per post verloopt. Nadelen: grote non-response, beperkte vragenlijst en beperkte toelichting mogelijk.

Postorderbedrijf
Een detailhandelsvorm waarbij men d.m.v. een advertentie in tijdschriften en door verspreiding van catalogi non-food artikelen onder de aandacht van het publiek brengt. De klant kan de artikelen op zicht toegezonden krijgen, thuis beslissen en, indien gewenst, gespreid betalen.

Postorderverkoop
Verkoopvorm waarbij het contact met de klant tot stand komt via catalogi, advertenties en soms via de telefoon.

Postreclame
Zie: direct mail.

Posttest
Een vorm van onderzoek waarbij men achteraf de resultaten van een communicatie-uiting meet, zodat eventueel een vergelijking met de situatie voor de campagne mogelijk is.

Potentiële afnemer
Ook wel prospect. Individuen, gezinnen en organisatie die afnemer zijn (huidige afnemers) of afnemer zouden kunnen worden (nog geen huidige afnemer). Soms beperkt men de begrippen prospects en potentiële afnemers tot hen die nog geen klant zijn, maar wel kunnen worden.

Potentiële concurrentie
Mogelijke concurrentie; toekomstige concurrentie.

Potentiële koper
Iemand die 'in de markt is' voor de aankoop van een bepaald produkt of merk. Zie: Potentiële afnemer.