P.O.P.
Point of purchase. Zie: display materiaal.
P.O.S.-materiaal
Point of sale. Zie: display materiaal.
P.R.
Zie: Public Relations.
PERT Netwerkplanning
Een kwantitatieve techniek m.b.t. de activiteiten- en tijdsplanning van
complexe projecten (PERT = Program Evaluation and Review Technique).
PP
Afkorting van proefpersoon.
Paarsgewijze vergelijking
Zie: paired comparison
Paired comparison
Onderzoekstechniek, waarmee men telkens twee stimuli met elkaar vergelijkt.
Bij b.v. drie verschillende stimuli heeft men te maken met zes paren.
Panel
Vaste representatieve groep mensen aan wie regelmatig inlichtingen, meningen
e.d. worden gevraagd. Zie: Panelonderzoek.
Panelmethode
Zie: Panelonderzoek.
Panelonderzoek
Vorm van marktonderzoek waarbij aan een vaste representatieve groep mensen
regelmatig inlichtingen, meningen e.d. worden gevraagd. Eenmalig getrokken
steekproef die meerdere malen wordt gebruikt.
Pantry check
Keukenkast onderzoek. Consumentenonderzoek waarbij wordt nagegaan welke
produkten men feitelijk in voorraad heeft.
Parallel steekproef
Zie: Gelijke paren.
Parallellisatie
Het erbij nemen van een schakel die gelegen is op hetzelfde niveau in
een andere bedrijfskolom. In de industriële economie wordt een dergelijke
situatie ook wel aangeduid met de term 'horizontale integratie'. Zie:
branchevervaging en branchevreemd.
Paraplumerk
Zie: Familiemerk.
Parfitt en Collins-model
Model ter berekening van het marktaandeel van een produkt. Wordt als volgt
berekend: Cumulatieve penetratie x Herhalingsaankoopkans x Verbruiksintensiteitsindex.
Part timers
Werknemers die slechts een beperkt aantal uren of dagen per week in dienst
zijn. In de detailhandel bijvoorbeeld is toepassing noodzakelijk in verband
met het ongelijkmatige aanbod van werk.
Partiële concurrentie
Concurrentie tussen branchegenoten.
Partiële detailhandel
Detailhandelsactiviteiten door bedrijven die traditioneel niet tot de
detailhandel behoren (benzinestations, horeca).
Partiële financiering
Een vermogensbehoefte van een afzonderlijk produktiemiddel (of groepen
gelijksoortige produktiemiddelen) b.v. een hypothecaire lening.
Passiva
De financieringsvormen van een onderneming. Onderscheid wordt gemaakt
tussen Eigen Vermogen en Vreemd Vermogen.
Patent
Octrooibrief waarbij machtiging wordt verleend om met uitsluiting van
anderen gedurende zeker tijdsverloop een uitvinding te gebruiken.
Pavlov
Het hondje van Pavlov is een van de bekendste leerexperimenten. Op basis
van dergelijke experimenten zijn regels af te leiden voor de wijze waarop
leren plaatsvindt.
Pay-back period
Terugverdientijd. De tijd waarin een investering door middel van ontvangen
cash flows is terugverdiend. Zie: terugverdientijd en pay-out period.
Pay-out period
Zie: Pay back period.
Peak-load-pricing
Prijsstrategie die ernaar streeft om de vraag naar bepaalde diensten in
piekperioden te verschuiven naar niet-piekperioden.
Penetratie
Het aantal consumenten dat tenminste eenmaal een bepaald produkt of merk
heeft gekocht. Uitgedrukt in een percentage van de gehele bevolking.
Penetratiegraad
1) Bij duurzame consumptiegoederen: het % van de gezinnen of vraageenheden
dat het produkt bezit op een bepaald moment. 2) Bij niet-duurzame consumptiegoederen:
het percentage der gezinnen of vraageenheden dat het produkt verbruikt
in een bepaalde periode.
Penetratiepolitiek
(Introductie-)prijspolitiek waarbij men door tijdelijk sterk verlaagde
prijzen probeert snel een marktaandeel te veroveren.
Penetratieprijsstrategie
Prijsstrategie die er op gericht is bij introductie van het produkt de
prijs zeer laag te stellen om zo snel de markt te veroveren (en de concurrentie
af te schrikken).
Penetration pricing
Zie: penetratie prijsstrategie.
Perceived risk
De financiële en sociale risico's die de afnemer ervaart bij een belangrijke
aanschaf zoals van een huis (sterk financieel risico) en een winterjas
(sterk sociaal risico).
Perceptie
Het proces waardoor een individu de wereld om hen heen organiseert, selecteert
en interpreteert, zodat prikkels ingepast worden in betekenisvolle en
samenhangende beelden van de werkelijkheid.
Perceptie onderzoek
Onderzoek naar de visuele waarneming van prikkels. Vaak gebruikt voor
reclame onderzoek. Een hulpmiddel is de tachistoscoop, die b.v. merken
snel projecteert. De proefpersonen moeten deze dan later kunnen interpreteren.
Dit lukt bij bepaalde merken beter dan bij andere.
Perifere vestiging
Vestiging aan de rand van of net buiten de stad.
Periodiek
1) Tijdschrift. 2) Met regelmaat terugkomend.
Permanent spaarsysteem
Doorlopende spaarzegelactie. B.v. Douwe Egberts bonnen.
Persmedium
Mediumtype. Krant, nieuwsblad of tijdschrift.
Personal selling
Zie: Persoonlijke verkoop.
Personalia
Demografische kenmerken/persoonlijke gegevens.
Personality-promotions
Bij dit soort promotions worden huisvrouwen beloond met geld of goederen
voor 1) het thuis in voorraad hebben van 1 of meerdere artikelen of 2)
het aantoonbaar gebruikt hebben van een artikel op een specifiek moment.
Personeelsmix
De combinatie van instrumenten met betrekking tot het personeelsbeleid.
Personeelswervingsonderzoek
Meestal pre-testen van wervingsadvertenties of onderzoek dat materiaal
voor deze advertenties moet opleveren.
Persoonlijke verkoop
Regelingen en werkzaamheden van de onderneming welke tot doel hebben directe
persoonlijke contacten te leggen en in stand te houden met afnemer voor
het afsluiten van orders en het bevorderen van de verkoop. Engelse term:
personal selling.
Persoonlijke vraag
Vraag die betrekking heeft op het privégebeuren van de ondervraagde.
Physical product
Zie: fysiek produkt.
Pilot onderzoek
Zie: pilot study.
Pilot study
Een kleine steekproef bedoeld als 'voortest' van de vragenlijst. Het gaat
niet om het verzamelen van cijfers maar om controle op de eigenlijke test
of vragenlijst.
Pionieren
Het leggen van contacten met prospects. Een van de vele mogelijke taken
van een vertegenwoordiger.
Pipe line
Handelsvoorraad bij grossier en detaillist.
Plaatsmix
De combinatie van instrumenten met betrekking tot het vestigingsplaatsbeleid.
Plan
Papieren document waarin is vastgelegd wie wat wanneer moet doen om bepaalde
resultaten te behalen.
Planning
Het systematisch voorbereiden, het op elkaar afstemmen en het nemen van
besluiten voor de toekomst die noodzakelijk zijn om een bepaald doel te
bereiken.
Plans board
Beoordelingsgroep in een reclamebureau die de voor de opdrachtgever gemaakte
plannen evalueert voordat de definitieve plannen (ontwerpen e.d.) gemaakt
worden.
Plusshopping
De gezellige manier van winkelen waarbij vooral goederen in de sfeer van
de secundaire behoeften worden gekocht.
Point of purchase reclame (P.O.P.)
Reclame-activiteiten op het punt van verkoop. Zie: P.O.S. en display materiaal.
Poissonverdeling
Een speciaal geval van een binominale (kans)verdeling waarbij de kans
op een bepaalde gebeurtenis bijzonder klein is.
Politieke marketing
De marketing van een politieke partij. Daarbij wordt beïnvloeding van
het stemgedrag beoogd.
Poll
Zie: Opinie onderzoek/opiniepeiling.
Polyopsonie
Een marktsituatie met erg veel vragers.
Polypolie
Marktvorm met veel aanbieders.
Populatie
Massa, universum.
Porter
Amerikaanse econoom die een aantal concurrentiestrategieën heeft ontwikkeld.
Portfolio analyse
Hulpmiddel bij de strategische planning van produkten/activiteiten door
op basis van onderlinge prioriteiten indicaties te geven voor de te kiezen
strategie. Hiertoe worden de produkten/activiteiten van de onderneming
in een matrix geplaatst met als criteria marktgroei en marktaandeel. Zie:
Boston matrix.
Portfoliotest
Vorm van reclame pre-test waarbij een tijdschrift met de te testen advertentie
erin aan proefpersonen ter inzage wordt gegeven om herinnering, acceptatie
e.d. te onderzoeken. Ook gebruikt men wel een mapje met verschillende
advertenties.
Positionering
Het verkrijgen van een plaats in de gedachten van de afnemers van een
produkt ten opzichte van concurrerende produkten.
Postaal onderzoek
Schriftelijk onderzoek waarbij de vragenlijst via de PTT aan de steekproefpersonen
wordt toegezonden en ook de beantwoording per post verloopt. Nadelen:
grote non-response, beperkte vragenlijst en beperkte toelichting mogelijk.
Postorderbedrijf
Een detailhandelsvorm waarbij men d.m.v. een advertentie in tijdschriften
en door verspreiding van catalogi non-food artikelen onder de aandacht
van het publiek brengt. De klant kan de artikelen op zicht toegezonden
krijgen, thuis beslissen en, indien gewenst, gespreid betalen.
Postorderverkoop
Verkoopvorm waarbij het contact met de klant tot stand komt via catalogi,
advertenties en soms via de telefoon.
Postreclame
Zie: direct mail.
Posttest
Een vorm van onderzoek waarbij men achteraf de resultaten van een communicatie-uiting
meet, zodat eventueel een vergelijking met de situatie voor de campagne
mogelijk is.
Potentiële afnemer
Ook wel prospect. Individuen, gezinnen en organisatie die afnemer zijn
(huidige afnemers) of afnemer zouden kunnen worden (nog geen huidige afnemer).
Soms beperkt men de begrippen prospects en potentiële afnemers tot hen
die nog geen klant zijn, maar wel kunnen worden.
Potentiële concurrentie
Mogelijke concurrentie; toekomstige concurrentie.
Potentiële koper
Iemand die 'in de markt is' voor de aankoop van een bepaald produkt of
merk. Zie: Potentiële afnemer.
|