Marketingwoordenboek

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

Pagina 1
Pagina 2
Pagina 3

 

Maatschappelijke functie
De maatschappelijke functie van een onderneming wordt doorgaans uitgedrukt in drie dimensies: a. de 'klanten' die zij wenst te bedienen, b. het soort 'klantenprobleem' dat zij wenst op te lossen en c. de 'technologie', waarvan zij gebruik maakt.

Maatschappij-oriëntatie
Aanscherping van het marketingconcept. De filosofie dat niet alleen met wensen maar ook met de belangen van de directe klanten en ook met de wensen van de maatschappij (schoon milieu, geen verspilling van grondstoffen e.d.) rekening gehouden moet worden.

Maatstaven voor centrale tendentie
Dit zijn maatstaven die proberen in een getal een indicatie te geven van de ligging van de getalsverdeling.

Macro economie
Deel van de economische wetenschappen dat allerlei economische grootheden (zoals nationaal inkomen, besparingen, consumptie etc.) en de onderlinge relaties bestudeert op macro-niveau (= nationaal niveau).

Macro-omgeving
De externe factoren die hun invloed op meerdere bedrijfstakken doen gelden en waarmee de marketeer rekening dient te houden. Hieronder vallen ondermeer het wettelijk, cultureel, socio-economisch en ecologisch klimaat.

Mailing list
Ook: Adressenlijst. Lijst van afnemers en potentiële afnemers aan wie men direct mail stuurt.

Major durables
Gebruiksgoederen met een relatief grote waarde of langere levensduur; niet betaald uit lopend budget.

Make or buy decision
Keuze tussen zelf maken of uitbesteden van het werk.

Management
Besturing; leiderschap; het besturen van menselijke activiteiten. Dit omvat planning en 'control' (vooraf en achteraf).

Management Information Systems
Een opzet van de informatiestroom in het bedrijf zodanig dat management op basis hiervan snel en betrouwbaar kan beslissen.

Management by exception
Onder dit management principe worden taken gedelegeerd welke de ondergeschikten zonder controle of ingrijpen van hogerhand kunnen uitvoeren, zolang de resultaten binnen vooraf bepaalde normen blijven. Het hoger management springt dus 'bij uitzondering' in.

Management by objectives
Hierbij worden aan de manager kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen opgelegd, die in een vooraf vastgestelde tijd dienen te worden vervuld, waarbij hij binnen deze doelstellingen vrij is bij het kiezen van de wegen die gevolgd moeten worden om de gestelde doelstellingen te bereiken.

Marge 1
Bij marktonderzoek denken wij aan betrouwbaarheidsmarge, de marge waarbinnen met een bekende betrouwbaarheid uitspraken kunnen worden gedaan.

Marge 2
Verschil tussen opbrengst en kostprijs in de handel.

Marge mix
Totale brutowinst van een winkel opgebouwd uit de afzonderlijke brutowinsten van alle verkochte artikelen.

Marginale kosten
Dit zijn de kosten van de laatst geproduceerde eenheid, ofwel de stijging in de totale kosten als gevolg van het produceren van een extra eenheid.

Marginale opbrengsten
De opbrengst van de laatst verkochte eenheid, dus de stijging in de totale opbrengst als gevolg van het verkopen van een extra eenheid.

Mark up pricing
Zie: cost plus pricing, cost oriented pricing.

Marketing als functie
Zie: Marketingfunctie.

Marketing audit
Een kritisch, systematisch, objectief en algeheel onderzoek naar de wijze waarop de marketingfunctie in een bedrijf functioneert.

Marketing driven
Produktinnovatie die voortkomt uit ideeën die in de marketing worden geboren door marktonderzoek.

Marketing georiënteerde onderneming
Een onderneming die uitgaat van het marketingconcept en die ook haar organisatie daarop heeft afgestemd.

Marketing grid
Hulpmiddel om alle marktsegmenten binnen de markt in kaart te brengen en daarmee een goed overzicht van de marktmogelijkheden te krijgen.

Marketing informatie systeem
Een opzet van de informatiestroom m.b.t. marketinggegevens in het bedrijf zodanig dat management op basis hiervan snel en betrouwbaar kan beslissen.

Marketing inspanning
Verzamelnaam voor de in geld uitgedrukte input van het bedrijf in de marketing activiteiten met als doel de verkoop te stimuleren.

Marketing instrumenten
De gereedschappen waarmee men de marketing doelstellingen tracht te realiseren. Gebruikelijk is het deze instrumenten in te delen in 4 categorieën, de 4 P's: produkt, prijs, plaats en promotie, samen genoemd de marketing mix.

Marketing management
Het op gesystematiseerde wijze leiding geven aan de marketing activiteiten van de onderneming. Gesystematiseerd wil hier zeggen, dat men uitgaat van: 1. (wat zijn de mogelijkheden) 2. planning (welke doelstellingen, welke strategieën) 3. control (terugkoppeling).

Marketing manager
Een functie binnen een marketing georiënteerd bedrijf, waarbij de persoon die de functie vervult verantwoordelijk is voor de planning, analyse en controle van de marketingactiviteiten, al dan niet met behulp van ondergeschikte product managers.

Marketing omgeving
De omgeving waarin een onderneming zijn marketingbeleid voert en waardoor het beleid in meer of mindere mate beïnvloed wordt.

Marketing organisatiestructuur
De organisatie van de marketing functie binnen de onderneming.

Marketing public relations
Een deel van het totaal der Public Relations, waarbij PR middelen worden gebruikt om marketing doeleinden na te streven. PR wordt hier beschouwd, naast reclame, als onderdeel van de promotiemix.

Marketing services
Een afdeling in de onderneming, ressorterend onder marketing, die werkzaamheden verricht voor de marketingmanager. Hieronder valt ook marktonderzoek.

Marketing strategie
Een bewust gerichte, onderling gecoördineerde hantering van de marketing instrumenten ter realisering van de marketing doelstellingen. De marketing strategie bestaat uit gecoördineerde beslissingen ten aanzien van: 1) bepaling van de doelgroepen 2) bepaling van de marketingmix 3) bepaling van budget.

Marketing tools
Zie: Marketingmix.

Marketing-audit
Een periodieke, volledige en systematische doorlichting van de marketing-omgeving, het gevoerde marketingbeleid en de marketingorganisatie teneinde tot marketingbeleidsaanbevelingen te komen.

Marketing-omgeving
Geheel van partijen en krachten waarmee een marketeer bij het formuleren van zijn beleid rekening dient te houden. Omgeving is niet beheersbaar, maar wel beïnvloedbaar. Marketingmix daarentegen is wel beheersbaar. Onderscheid interne en externe marketingomgeving.

Marketingactiviteiten
Alle ondernemings- of ondernemersactiviteiten die de relatie onderneming/afzetmarkt betreffen, met de ruil van waarden te maken hebben en die uiteindelijk de realisering van de ondernemingsdoelstellingen (winst, groei, continuïteit, etc.) beogen. Zie: Marketingfunctie.

Marketingafdeling
Afdeling in een bedrijf die belast is met de marketingactiviteiten.

Marketingbeleid
Omvat vastgestelde doelstellingen en vastgestelde marketing-instrumenten om die doelstellingen te behalen.

Marketingbeslissingen
Omvatten marketingstrategische beslissingen (keuze marketingmixprofiel, positionering en houding t.o.v. de handel, de concurrentie en segmentatie) en meer operationele beslissingen t.a.v. de marketingmix.

Marketingdoelgroep
De groep consumenten of bedrijven bij wie de marketeers uiteindelijk met hun marketinginspanning een bepaald resultaat willen bereiken.

Marketingdoelstelling
Gewenste eindsituaties die met marketingactiviteiten bereikt kunnen worden, w.o. 1) marktaandeel, 2) omzetgroei, 3) merkaandeel in een deelmarkt of segment, 4) bruto-winst-marge (voorzover beïnvloedbaar door marketeer).

Marketingfunctie
Het geheel van activiteiten, dat betrekking heeft op de relatie onderneming/markt gericht op de verwezenlijking van de ondernemingsdoelstellingen. Tot die activiteiten behoren ondermeer marketingonderzoek, produktontwikkeling en omzetbevordering.

Marketingmix van de detailhandel
Bestaat uit de volgende 7 P's: plaats, physieke distributie, produkt, presentatie, personeel, prijs en promotie.

Marketingplanning
Een continu proces waarin op basis van een uitvoerige in- en externe analyse, marketingdoelstellingen en strategieën voor de toekomst worden geformuleerd en de strategie operationeel wordt vertaald naar de in te zetten marketinginstrumenten.

Marketingpolicy
Zie: Marketingbeleid.

Marketingprobleemgebied
De verzameling problemen die betrekking hebben op de relatie tussen bedrijven (alle organisaties) en hun afzetmarkt (alle markten). Een enge en ruime optiek is dus mogelijk.

Marketingtactiek
Het geheel van marketingbeslissingen dat betrekking heeft op het marketingbeleid op korte termijn.

Marketingtussenpersonen
Organisaties die een of meer aspecten van de ruilrelatie tussen bedrijf en markt vergemakkelijken: zoeken naar markten, fysieke distributie, communicatie, onderhandelen, eigendomsoverdracht, etc.

Markt
1) Ontmoetingsplaats van vragers en aanbieders (concrete markt) 2) Geheel van vraag- en aanbodsfactoren (abstracte markt) 3) Geografisch afzetgebied 4) Alle feitelijke en potentiële kopers van een produkt 5) Afgezet aantal eenheden of omzet 6) Samenspel van marktparticipanten hun gedrag en resultaten.

Marktaandeel
Het deel van de totale markt dat in handen is van een bepaalde aanbieder, uitgedrukt in een percentage van de totale afzet of omzet in een markt. (Engels: market share)

Marktaggregatie
Zie: Geaggregeerde marketing.

Marktbereik
De omzet van de ingeschakelde wederverkopers in een bepaald type produkt uitgedrukt in een percentage van de omzet van alle wederverkopers in dat type produkt. Zie: gewogen distributie, marktspreiding en coverage.

Marktconcentratie
Partieel toepassen van marktsegmentatie door zich te concentreren op een of enkele segmenten van de markt.

Marktgrootte
Marktgrootte wordt meestal uitgedrukt in aantal vraageenheden, niet in hoeveelheden. Zie: totaalmarkt.

Markthandel
Verkoopvorm waarbij de verkoop periodiek op een vaste plaats geschiedt.

Marktinformatie
Gegevens over de markt.

Marktlaboratorium
Zie: veldexperiment.

Marktleiderschap
De onderneming met het grootste marktaandeel.

Marktmonitor
Een gestandaardiseerde onderzoekmethode om in de vorm van kengetallen marktontwikkelingen met een vaste regelmaat te volgen; kengetallen veelal rondom: afzet, omzet, gemiddeld betaalde prijs, numerieke en gewogen distributie, etc.

Marktomvang
De omvang van de markt in geld of eenheden.

Marktonderzoek
Het verzamelen, analyseren en interpreteren van informatie betreffende de markt, die kan dienen als basis voor de commerciële besluitvorming.

Marktonderzoek-briefing
De informatie-uitwisseling en instructie die de opdrachtgever aan het marktonderzoekbureau geeft. Omvat idealiter inzicht in de marketingprobleemstelling, beschikbaar budget, tijdsperiode, informatiebehoefte, en dergelijke.

Marktonderzoekbureau
Verouderde benaming voor marketing onderzoekbureau. Deze laatste benaming dekt de inhoud beter. Men onderzoekt niet alleen de markt maar bestudeert ook het effect van marketingactiviteiten.

Marktonderzoekproces
De 'stappen' bij een marktonderzoek zijn: 1. probleemstelling 2. situatie-analyse 3. informeel onderzoek 4. formeel onderzoek.