T.V.-reclame
Alle via TV uitgezonden commerciële boodschappen.
Taak
Het geheel van verrichtingen dat nodig is om een doel te bereiken.
Tabellenrapport
Een marktonderzoekrapport dat uitsluitend uit tabellen bestaat waarin
de onderzoekgegevens staan vermeld.
Tachistoscoop
Apparaat waarmee het identificatie/communicatievermogen van b.v. verpakkingen,
posters, etc. kan worden gemeten door deze in een reeks van oplopende
tijden - vanaf 0,01 sec. - aan consumenten te laten zien. Zie: Atpak.
Tachtig-twintig regel
Hiermede wordt in de marketing bedoeld dat een klein gedeelte van de door
de onderneming gevoerde produkten (20%, maar dit percentage moet niet
stringent opgevat worden, het is meer een indicatie voor klein) een groot
deel (80%, niet stringent opvatten) van de omzet en/of winst vertegenwoordigt.
Tailor-made promotions
Een vorm van consumer promotions, die speciaal door de fabrikant voor
een bepaalde winkel(organisatie) is ontwikkeld en alleen in die winkel(organisatie)
plaatsvindt.
Tangible product
Het fysieke produkt plus (volgens de indeling van Kotler) een deel van
de attributen (merk, kwaliteit, stijl, verpakking). Zie: tastbaar produkt.
Targetmarket
Zie: doelmarkt.
Targetpricing
Vorm van kostengerichte prijsstelling uitgaande van bepaalde door de bedrijfsleiding
gestelde doelen (targets).
Tastbaar produkt
Zie: tangible product.
Teaserreclame
Reclame waarin met opzet essentiële informatie is weggelaten en die dient
om de nieuwsgierigheid op te wekken.
Technische vervanging
Vervanging van het oude exemplaar op het moment dat deze technisch is
versleten.
Technology assesment
Systematisch nieuwe technieken identificeren, informatie er over verzamelen
en samenvatten, de gevolgen ervan voor de onderneming of maatschappij
schatten en conclusies onder beleidsmakers verspreiden. Zie: technology
forecasting.
Technology forecasting
Zie: technology assesment.
Telefonische enquête
Vraagstelling per telefoon.
Tertiaire sector
De dienstensector.
Teruggangsfase
Zie: afloopfase.
Terugverdientijd
Zie: pay back period.
Test batterij
De tests die voor een onderzoek worden gebruikt. Kan per onderzoek verschillen.
Soms heeft men voor weerkerende onderzoeken een vaste of permanente test
batterij (psychotechnisch onderzoek).
Testimonial
Het in een reclamecampagne laten afleggen van een 'getuigenis' (vaak door
een bekend persoon).
Testimonial advertising
Reclame waarbij een (bekend) persoon als gebruiker optreedt om de voordelen
van een produkt proefondervindelijk te presenteren.
Testmarketing
Het introduceren van een nieuw produkt in een zorgvuldige gekozen en beperkt
marktgebied.
Testmarkt
Het testen van een marketingplan door introductie op beperkte schaal (in
een beperkt gebied) met als primair doel het verkrijgen van meer zekerheid
over de mogelijke omzet en met als secundair doel het uittesten van marketingmix
alternatieven. Zie: Proefmarkt.
Testmarkt-reclame
Reclame gevoerd voor een bestaand produkt in een regionaal begrensd gebied
(testmarkt).
Thema
De centrale gedachte, die als een rode draad door de campagne heen loopt.
Themareclame
Reclame gericht op effect op langere termijn en voortvloeiend uit produktkenmerken
en/of voordelen van het produkt/dienst.
Thurstone schaal
Een ouderwetse methode om attitude-schalen te creëren. Lijkt veel op de
Likert schaal.
Tijdreeksanalyse
Historische gegevens (b.v. afzet) ontleden in verklarende componenten
zoals: trend, conjunctuur, seizoen en toevalligheden, ter voorspelling
van bijvoorbeeld toekomstige afzet.
Tijdschrift
Magazine, periodiek.
Tijdschrift voor Marketing
Verenigingsblad van het NIMA was de oorspronkelijke opzet. Nu door Kluwer
te Deventer uitgegeven.
Tobacco index
Retail store index voor de sigaren- en sigarettenbranche. Zie: Retail
store audit.
Toegestane kosten
Zie: normatieve kosten.
Toegevoegde waarde
De meerwaarde die door de uitvoering van de handelsfuncties aan een produkt
wordt toegevoegd.
Toeleverancier
Degene die halffabrikaten en/of eindprodukten levert aan grote bedrijven
die deze in hun eindprodukten verwerken.
Toetsen
Op basis van steekproeven nagaan of vermoedens over een populatie statistische
waarheid worden of nagaan of de verschillen tussen 2 verdelingen significant
zijn.
Toevallige fout
Een fout heet toevallig wanneer er even goed een te grote als een te kleine
uitkomst gevonden kan worden. Voorbeeld: het werken met een geijkte meetlat.
De fouten zullen elkaar in principe gemiddeld compenseren.
Top-down-planning
Topmanagement dicteert zowel de doelstellingen als de uitvoeringsplannen.
Totaal bereik
Het aantal personen dat wel eens met een specifiek medium wordt geconfronteerd.
Totaal bereik is dus een kenmerk van een medium(type).
Totaal markt
Hiermede wordt vaak bedoeld de omvang van de markt in geld of eenheden.
Totale effectieve vraag in een bepaalde periode, meestal de jaarperioden.
Te bepalen via produktiezijde (produktie + importen - exporten) en via
consumptiezijde (aantal vraageenheden x gemiddeld verbruik per vraageenheid).
Zie: marktgrootte.
Totale concurrentie
Iedereen concurreert met iedereen, concurrentie tussen branchegenoten
en tussen meerdere branches.
Totale vraag
De totale vraag naar produktsoort of produktklasse. In het geval van niet-duurzame
consumptiegoederen is de totale vraag opgebouwd uit het produkt van aantal
vraageenheden x penetratiegraad x gemiddeld verbruik.
Touchable product
Zie: fysiek produkt.
Trade
Vorm van ruil waarbij goederen tegen geld geruild worden. Zie: distribution.
Trade advertising
Reclame gericht op de tussenhandel.
Trade marketing
Marketing gericht op distribuanten en handel.
Trade off analyse
Onderzoektechniek bij het bepalen van de marketingmix. De respondent moet
zijn/haar voorkeur geven voor attribuutniveaus, telkens per twee attributen.
Trade promotion
Promotionele acties gericht op de tussenhandel (rabatten, bonussen).
Trade relations mix
De mix van instrumenten waarmee men opereert om de tussenhandel te interesseren,
het produkt in het assortiment op te nemen en te motiveren: middelen zijn
o.a. marge, kortingen, bonussen, reclame-ondersteuningen, service, sales
contests.
Trade-in allowance
Zie: inruilaktie.
Trading down
Uitbreiding van het assortiment in de diepte door toevoeging van goedkoper
en kwalitatief mindere varianten.
Trading up
Het opklimmen langs de prijsladder waarbij duurdere uitvoeringen van het
produkt aan het assortiment worden toegevoegd al of niet met verwijdering
van goedkopere uitvoeringen.
Traditionele prijzen
Zie: gebruikelijke prijzen.
Traffic controller
Functie bij een reclamebureau, degene die verantwoordelijk is voor de
voortgang (en controle daarop) van activiteiten in een reclamebureau.
Transitorische activa
Een balanspost m.b.t. vooruitbetalingen en uitgestelde lasten.
Transparante markt
Situatie waarbij de marktpartijen volledige kennis hebben omtrent prijzen,
concurrenten, verkrijgbaarheid, etc.
Trechtervraag
Zie: selectie criteria.
Trend
Tendens, ontwikkeling op lange termijn.
Trendanalyse
Door onderzoek stelt men de richting en de mate van ontwikkeling vast.
Op basis hiervan kan men de ontwikkeling ook trachten te voorspellen.
Triad power
Concurrentiemacht op de drie relevante continenten van de wereldmarkt:
Japan, Europa en de USA. Genoodzaakt door toenemende 1) kapitaalintensiviteit,
2) R&D-kosten, 3) globalisering consumptie en 4) protectionisme.
Trial
De aankopen van consumenten die voor het eerst een nieuw niet-duurzaam
consumptiegoed kopen. Zie: probeeraankopen.
Trichotomie
Indeling in drie klassen of groepen. Bij beantwoording op vragen vindt
men vaak drie mogelijkheden: ja, nee, geen mening.
Tweetoppige verdeling
Een verdeling met twee modussen. Zie: bimodale verdeling.
Tweetraps steekproef
Zie: getrapte steekproef.
Type I fout
Zie: fout van de eerste soort.
Type II fout
Zie: fout van de tweede soort.
Typebewerking
Beperking van het aantal op de markt gebrachte verschijningsvormen van
een bepaald produkt. Gaat vaak samen met standaardisatie. |