Marketingwoordenboek

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

 

Habit
Zie: gewoonte

Half gestructureerd interview
Vraaggesprek m.b.v. een vragenlijst die zowel open als gesloten vragen bevat.

Half gestructureerd onderzoek
Engels: Semi structured interview. Een half gestructureerd interview staat tussen het open en gesloten interview in. Er is een vaste vraagstelling maar de volgorde is niet dwingend.

Halffabrikaten
Grondstoffen in een zodanig stadium van bewerking dat zij al op een markt gevraagd/aangeboden (kunnen) worden.

Handel
Het kopen en vervolgens weer verkopen van goederen met het oogmerk winst te maken.

Handelarenpanel
Een permanente steekproef in een bepaalde branche. Geeft inzicht in verkoopcijfers, aanbieders, kopers, export en import.

Handelsagent
Handelstussenpersoon die zijn bedrijf maakt van het verlenen van bemiddeling bij het tot stand komen van koopovereenkomsten tussen een bedrijf waarmee hij in vaste betrekking staat en een derde. Verkrijgt de goederen niet in eigendom. Zie: Agent.

Handelsbemiddelingsbedrijf
Dienstverlenend bedrijf dat bemiddelt bij de tot stand koming van in- en verkoop-contracten.

Handelsfuncties
Functies die worden verricht door handelsgeledingen in een bedrijfskolom: collecteren en distribueren, sorteren en graderen, transport, financieren, assortimentsvorming, dragen van risico en informeren.

Handelsmarge
Zie: functioneel rabat.

Handelsmerk
Merk, aan een artikel gegeven door groothandelaar, grossier of kleinhandelaar, in tegenstelling tot het fabrieksmerk. Een handelsmerk is wettelijk beschermd indien het gepatenteerd is.

Handelspromotie
Zie: Trade promotion.

Handelsreclame
Reclame gericht op de tussenhandel.

Handelsreiziger
Rondreizend iemand die namens zijn opdrachtgever artikelen probeert te verkopen.

Handelstussenpersonen
Die personen die hun bemiddeling verlenen bij het tot stand komen van transacties zonder dat ze zelf de goederen in eigendom verkrijgen.

Handling
Het verwerken/vervoer van goederen.

Heavy users
Gebruikers van een merk of produkt met een gemiddeld hoger consumptieniveau dan het gemiddelde van alle gebruikers van het produkt. Zie: Zware gebruikers.

Herhalingsaankoop
De aankopen van consumenten die na een probeer-aankoop het nieuwe produkt/merk blijven kopen. Zie: repeat buy(ing)

Herinneringsfout
Fouten in een onderzoek welke te wijten zijn aan het tekort schieten van het geheugen. Verwisseling van merken en produkten.

Herinneringstest
Methode om herinneren en vergeten te meten. Op een lijst komen bekende en onbekende begrippen en woorden voor. De ondervraagde moet aangeven welke woorden en begrippen hij kent en welke niet.

Herkenning
Maatstaf om te bepalen wat er geleerd (en vergeten) is. (Engels: recognition).

Heterogeen
Van verschillende soort of aard. Zich onderscheidend.

Heterogeen oligopolie
Marktvorm met enkele aanbieders die een heterogeen produkt aanbieden.

Heterogeen polypolie
Zie: monopolistische concurrentie.

Heterogene produkten
Produkten die in de perceptie van de consument ten opzichte van de concurrent onderling verschillen.

High service retailing
Detailhandel met een diep assortiment, veel service en hoge prijzen. Ook wel servicedistributie genoemd.

Histogram
Grafiek in de vorm van een aaneengesloten staafdiagram. Wordt met name gebruikt bij metrische gegevens.

Hoekmeter
Instrument waarmee men kan meten onder welke hoek een proefpersoon een object nog kan waarnemen.

Holding
Een moedermaatschappij die een meerderheidsbelang in verschillende dochter- en (eventueel ook) kleindochtermaatschappijen heeft.

Homogeen
Van dezelfde soort of aard. Zich niet onderscheidend.

Homogeen oligopolie
Marktvorm met enkele aanbieders die een homogeen produkt aanbieden.

Homogeen polypolie
Zie: volledige vrije mededinging.

Homogene produkten
Produkten die in de ogen van de consument ten opzichte van de concurrent onderling niet verschillen.

Homogeniteit
Het identiek zijn. Bij marktonderzoek spreekt men van homogene populaties indien deze op alle aspecten identiek zijn. Men kent ook homogeniteit op slechts enkele aspecten b.v. populaties met gelijke gemiddelden maar verschillende spreiding zijn homogeen voor wat betreft hun gemiddelden.

Horizontale concurrentie
Concurrentie tussen bedrijven op hetzelfde niveau in de bedrijfskolom.

Horizontale differentiatie
Het uitbreiden van een assortiment in de diepte met variëteiten die heel anders, doch niet kwalitatief hoog- of laagwaardiger zijn: anders in kleur, vorm, smaak, e.d.

Horizontale prijsbinding
Afspraken tussen 2 of meer partijen die zich in dezelfde geleding in de bedrijfskolom bevinden inzake de prijsstelling van de door hen aangeboden goederen.

Horizontale promotie
Zie: breedtepromotie.

House parties
Verkoopmethode waarbij de verkoper particulieren thuis bezoekt. De ontvangende particulier heeft tevens een aantal buren, kennissen en/of familieleden uitgenodigd. B.v. Tupperware-parties.

Household-stock-reward-premiums
De consument ontvangt een beloning in de vorm van geld of een cadeau indien hij/zij een of meerdere goederen (thuis) in voorraad heeft.

Howard & Sheth-model
Koopgedrag in verschillende situaties. Zie: uitgebreid probleem oplossend gedrag; beperkt probleem oplossend gedrag; routine koopgedrag.

Huis-aan-huis blad
Blad dat gratis huis-aan-huis wordt verspreid. Verschijningsfrequentie minder dan 6x per week. De inhoud van deze nieuwsbladen bestaat vooral uit advertenties en beperkte informatie over het verzorgingsgebied.

Huis-aan-huis verkoop
Verkoop aan huis via colportage, rijdende winkels, etc.

Huishouden
Een aantal personen dat in gezinsverband leeft en als zodanig als een eenheid wordt beschouwd.

Huishoudpanel
Een steekproef welke uit huishoudingen bestaat. Een panel is een continue steekproef, die wel regelmatig 'ververst' moet worden. De huisvrouw is meestal de informant.

Huismerk
Detaillistenmerk met toegevoegde waarde.

Hulpstoffen
Industriële goederen, die niet fysiek in het eindprodukt overgaan maar wel bijdragen aan het tot stand komen van die eindprodukten, bijvoorbeeld smeerolie voor een machine.

Hypermarkt
Zelfbedieningswarenhuis gericht op massale distributie. Groot aantal parkeerplaatsen. Groot verkoopoppervlak. Zeer breed assortiment.

Hypothese
Veronderstelling, voorlopig aangenomen stelling.

Hypothetisch
Denkbeeldig.