R.A.G.
Zie: Routinematig Aankoop Gedrag.
ROTA
Raad van Orde en Toezicht voor het Advertentiewezen, die toezicht houdt
op de regelen voor het advertentiewezen, zoals opgesteld door uitgevers
en erkende reclame- en adviesbureaus. Regels o.a. de honorering van de
mediadiensten van de reclamebureaus, de zgn. 15% commissieregeling.
Rabatten
Zie: kortingen.
Rackjobber
Grossier die niet alleen goederen levert aan de detailhandel maar ook
zorgt voor de presentatie en handling van die goederen in de winkel. Zie:
service merchandiser.
Radioreclame
Alle commerciële boodschappen die via de radio worden uitgezonden.
Rage
We spreken dan een rage als de duur van de levenscyclus van een produkt
niet langer is dan 1 à 2 maanden.
Randassortiment
Het gedeelte van het assortiment dat dient ter ondersteuning van het kernassortiment
i.v.m. winstverhoging, serviceverlening, klantenbinding en image-verhoging.
Random Walk methode
Methode van a-selecte steekproeftrekking als er geen lijst van adressen
heeft. De interviewer loopt via een van tevoren afgesproken route van
de ene naar de volgende woning (tweede straat links, zesde huis enz.).
Random-sample
Steekproef die willekeurig getrokken is.
Range
Zie: variatiebreedte.
Rangorde schaal
Zie: ordinale schaal.
Ranking
Bij onderzoek door de ondervraagde iets op volgorde laten leggen/zetten.
Bijvoorbeeld volgorde van belangrijkheid of aantrekkelijkheid.
Rapportering
Verkooprapport. De op schrift gestelde verslaggeving van de vertegenwoordiger
handelende over de belangrijkste zaken die besproken zijn bij zijn bezoeken
aan klanten. We kennen dagrapporten en weekrapporten. Vaak zijn deze al
voorgedrukt zodat een uniforme verslaglegging gewaarborgd is.
Rate of return
Vorm van target pricing waarbij het opslag percentage op de kosten zodanig
wordt gekozen dat een bepaald rendement op investeringen wordt verkregen.
Rating
Classificatie.
Ratio's
Zie: kengetallen.
Ratio-schaal
Hoogste meetniveau. Getallen representeren categorie, volgorde, betekenisvol
verschil en betekenisvol nulpunt. Voorbeeld: gewicht in kilo's.
Rationalisatie
Het (achteraf) rechtvaardigen van eigen of andermans gedrag of denkbeelden
met sociaal en psychologisch betere redenen dan de echte redenen. (Een
nieuwe auto kopen omdat je de oude lelijk vindt en zeggen dat er zulke
hoge onkosten op gemaakt moesten worden).
Rationeel gedrag
Gedrag dat stoelt op het gebruik van de logica en de verstandelijke vermogen.
Dit in tegenstelling tot emotioneel gedrag, dat op gevoelens in intuïtie
is gebaseerd.
Rationele koopmotieven
Verstandelijke motieven zoals prijs, gebruiksnut, duurzaamheid, etc.
Rayon
Afgebakend werkgebied dat is toegewezen aan een vertegenwoordiger.
Rayonnering
Om het vertegenwoordigersapparaat efficiënt te kunnen leiden wordt veelal
een geografische werkverdeling gekozen waarbij elke vertegenwoordiger
een eigen rayon krijgt toegewezen. Zie: Bewerkingstaak.
Reële inkomen
Het inkomen gecorrigeerd na inflatie.
Rebuy
Zie: aankoop.
Recall research
Herinneringsonderzoek, vooral naar advertenties en commercials via radio
en TV. Zie: herinneringstest.
Recall test
Test gericht op het bepalen wat de proefpersoon zich herinnert van communicatie-uitingen
waarmee hij geconfronteerd is geweest (gelezen, gezien, gehoord heeft).
Reciprociteit
Wederkerigheid, een tegenprestatie leveren. Komt voor in industriële markten:
een leverancier een order gunnen indien hij bereid is zelf bij uw bedrijf
een order te plaatsen. Ook bij onderhandelen: voor-wat-hoort-wat-situaties.
Reciprociteit in de marketing
Wederkerigheid, verkopende partij koopt ook van inkopende partij en omgekeerd.
Dit komt veel voor bij exportsituaties naar landen zonder deviezen. Ook
in de overheidssfeer (compensatie-orders).
Reclame
Betaalde communicatie in massamedia door een te identificeren aanbieder.
Reclame onderzoek
Meestal gericht op het meten van het effect van reclame via zgn. posttest.
Zie: pretest, copy research en media onderzoek.
Reclame thema
De rode lijn die door de reclamecampagne loopt; de boodschap die men wil
communiceren. Zie: Thema reclame.
Reclame-aandeel
Ook wel share-of-voice. Aandeel van een bedrijf in de totale reclame-bestedingen
van de bedrijfstak.
Reclame-effect
Zie: communicatie-effect.
Reclame-posttest
Zie: posttest.
Reclame-pretest
Zie: pretest.
Reclame-uitgaven
Bestedingen aan reclame.
Reclamebereik
Het aantal personen dat wordt geconfronteerd met een door een concrete
reclame-uiting/advertentie ingenomen deel van een medium.
Reclameboodschap
De inhoud van de advertentie: datgene wat men beoogt de communiceren.
Reclamebudget
Dat wat de voor de reclamevoering verantwoordelijke persoon/afdeling voor
reclame mag uitgeven. Voor het vaststellen van dit bedrag zijn diverse
methoden in omloop.
Reclamebureau
Zelfstandig dienstverlenend bedrijf dat advertenties maakt en plaatst
en adviseert op het gebied van reclame in de ruimste zin van het woord.
Reclamecode
Code voor het Reclamewezen. De gedragsregels voor het reclamewezen ten
aanzien van de consument en de reclameopdrachtgevers onderling. Vrijwillig
aanvaard door betrokken partijen.
Reclamedoelgroep
Is afgeleid van de marketingdoelgroep. Er kan verschil zijn als men rekening
houdt met buyers, users en deciders (kopers, gebruikers en beslissers).
Reclamedoelstellingen
Gewenste eindsituaties, die met het marketinginstrument reclame bereikt
kunnen worden: merkbekendheid, claimbekendheid, couponredemptie, etc.
Reclamedrager
Het medium die de boodschapoverdracht tot stand brengt.
Reclamekorting
Deze korting wordt aan de handel verleend indien de handel reclame maakt
voor het merk van de aanbieder.
Reclamemodel
Schematische indeling van de werking van reclame. Bekendste zijn het AIDA-model,
IPM-model en DAGMAR.
Reclameplanning
Onder het begrip reclameplanning vallen de volgende activiteiten: analyse
van het probleem, marktanalyse, formuleren doel, afwegen van de in te
zetten media, controle en bij dit alles de tijdsconsequenties en de budgettering.
Reclamepsychologie
Dat deel van de psychologie dat zich bezig houdt met de relatie mens-reclame;
het effect van reclame op het gedrag van de consument of lid van de doelgroep.
Reclameraad
Door de Overheid ingestelde raad die belast is met het toezicht op de
naleving van de door de Overheid opgestelde richtlijnen voor de etherreclame.
Reclamespot
De te huren tijdsruimte voor het uitzenden van een commercial.
Reclamethema
De centrale campagnegedachte.
Recommandatie
Aanbeveling.
Recommandatiereclame
Mond-tot-mond reclame. Reclame die bewust tot doel heeft het doen doorvertellen
van bepaalde boodschappen.
Recreatief winkelen
Zie: Plusshopping.
Recruting
Het werven van b.v. personeel.
Redactie van vragen
Het opstellen van (onderzoeks)vragen is een zaak waarbij duidelijke regels
gelden.
Redemptie
Terugontvangst als reactie op een uitgeschreven actie b.v. terugontvangen
% coupons.
Redigeren van een vragenlijst
Hiervoor gelden eigenlijk dezelfde regels als bij redactie van vragen.
Erbij komt de volgorde van de vragen, deze moet logisch zijn. Het geheel
moet een structuur bezitten met b.v. enkele trechtervragen.
Referentiegroep
De personen of groepen die dienst doen als een vergelijkingspunt voor
de vorming van gedrag bij een individu. Referentiegroepen zijn soms aspiratiegroepen.
Refund-actie
'Geld-terug-actie'. Actie waarbij kopers van bepaalde artikelen tegen
inlevering van een aantal bonnen die veelal op de verpakking zijn afgedrukt,
geld terug kunnen krijgen.
Regelen voor het Advertentiewezen
Stelsel regels terzake het verkeer tussen adverteerders, reclamebureaus
en media. Toezicht op de naleving van deze regels houdt de ROTA, de Raad
voor de Orde en Tucht in het Advertentiewezen.
Regionaal winkelcentrum
Winkelcentrum met regio-verzorgende functie. De opzet is vergelijkbaar
met een stadsdeelcentrum, maar het is veel groter (minimaal 50.000 vierkante
meter).
Registratie
Optekening, schriftelijke vastlegging.
Reinforcement
Versterking. Schakel in het primitieve leerproces, als een persoon op
een prikkel reageert door een bepaald produkt te kopen, zal hij als het
produkt goed bevalt, een volgende keer versterkt reageren op dezelfde
prikkel met dezelfde respons. Behoefte-prikkel-respons-beloning-versterking
etc. Zie: Pavlov.
Reizende handel
Zie: ambulante handel.
Rekenkundig gemiddelde
Zie: gemiddelde.
Relatief marktaandeel
Het marktaandeel in verhouding tot het marktaandeel van de grootste concurrent.
Zie: Boston matrix.
Relatief marktbereik
Indicatie voor de grootte van de distribuerende winkels.
Relatiekeuze
Keuze van relaties die voor persoonlijke verkoop van het produkt in aanmerking
komen. Zie: selectieve distributie.
Relatieve cumulatieve frequentie
Geeft gecumuleerd aan welk deel van de waarneming t/m een bepaalde klasse
voorkomt.
Relatieve frequentie
In statistiek: het percentage der waarnemingen dat in een bepaalde klasse
valt.
Relatieve overvloed
Situatie waarbij meer geproduceerd wordt, dan de gezamenlijke afnemers
kunnen afnemen.
Relatieve schaarste
Situatie waarbij de meeste afnemers nog veel onbevredigde behoeften hebben.
Reminder
Herinneringsreclame of brief als men niet op een actie heeft gereageerd
(komt voor bij direct mail).
Remplace vraag
Zie: vervangingsvraag.
|