Marketingwoordenboek

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

Pagina 1
Pagina 2

 

VEA
Nederlandse Vereniging van Erkende Reclameadviesbureaus. Doelstellingen: het bevorderen van economische belangen en vakbelangen van de leden en daarna het bevorderen van vakkennis. Partner in de Regelen voor het Advertentiewezen.

VOCATIO-formule
Formule die de fasering van het verkoopgesprek weergeeft: verkenning, omschrijving van de situatie, confrontatie, verkoopargumenten, tegenwerpingen, instemming en opdracht.

Vakblad
Periodiek bestemd voor deskundigen op een specifiek terrein en voor bepaalde beroepen. Engelse term: trade journal.

Validiteit
De mate waarin de vraagstelling datgene meet, wat beoogd wordt te meten.

Value for money
Het gevoel bij de consument dat hij een eerlijke ruil sluit, dus artikel en toegevoegde waarde moeten in een goede waardeverhouding staan tot de gevraagde prijs.

Van sellers
Chauffeur-verkopers die merkartikelen distribueren op provisiebasis.

Variabele
Een bepalende factor in een onderzoek. Variabelen kunnen zijn: leeftijd inkomen, sociale klasse etc.

Variabele kosten
Kosten die in hun totaliteit afhankelijk zijn van de produktie-omvang. Onderscheid wordt nog gemaakt naar proportioneel, progressief en degressief variabele kosten.

Variabele kostencalculatie
Zie: direct costing.

Variabele prijzen politiek
Prijspolitiek waarbij men bij elke afnemer de prijs door onderhandeling tot stand laat komen.

Variantie
De som van het gekwadrateerde verschil tussen alle waarnemingen en hun gemiddelde gedeeld door het aantal waarnemingen. Variantie is het kwadraat van de standaarddeviatie.

Variatie-coëfficiënt
Ook wel range. Een spreidingsmaatstaf, maatstaf voor spreiding uit de statistiek die berekend wordt door het verschil te nemen tussen de hoogste en laagste waarneming.

Variety store
Kleinwarenhuis. Beperkt assortiment dagelijkse gebruiksartikelen. B.v. HEMA.

Vaste activa
Bezittingen die door een onderneming gekocht zijn om ze te gebruiken voor fabricage, opslag en verkoop van haar produkten en langdurig in de onderneming aanwezig zijn. Voorbeelden: grond, gebouwen, machines, meubilair, etc.

Vaste kosten
Ook wel fixed costs. Kosten die in hun totaliteit binnen zekere grenzen, onafhankelijk zijn van de produktie-omvang.

Vaste panels
Consumentenpanels en detaillistenpanels die periodiek informatie verstrekken. Door steeds hetzelfde panel te gebruiken kan men veranderingen in de tijd meten.

Vaste prijzen politiek
Prijspolitiek waarbij men op grond van bepaalde omstandigheden wisselende prijzen vraagt, maar bij dezelfde omstandigheden wordt ook dezelfde prijs gevraagd. Omstandigheden zijn bijvoorbeeld: functionele plaats, hoeveelheid e.d.

Vaststellen van het reclamebudget
Er bestaan veel methoden voor het vaststellen van een reclamebudget; o.a. taakstellend-budget-methode, de alles-wat-je-kunt-missen-methode, het percentage-van-de-omzet-methode en de methode-van-het-arbitraire bedrag.

Vechtmerk
Een door de fabrikant van een A-merk gebruikt B-merk om te stunten.

Veiling
Openbare verkoop van roerende of onroerende goederen waarbij per transactie een verkoper staat tegenover meerdere kopers, die onderling met elkaar concurreren.

Veiling bij afslag
Soort veiling die in Nederland op grote schaal voorkomt met name bij de verkoop van bederfelijke waar (bloemen, groenten, vis, etc.). Bij dit type veilingen gaat men van hogere naar lagere prijzen.

Veiling bij opbod
Veiling waarbij de goederen die in het veilinggebouw aanwezig zijn achtereenvolgens door overbieden worden verkocht.

Veldexperiment
Methode die eruit bestaat dat bepaalde stimuli worden geïntroduceerd in een gecontroleerde omgeving. Zie: marktlaboratorium.

Veldonderzoek
Zie: field research.

Veldwerk
Het formele onderzoek.

Vendor-rating
Techniek die gebruikt wordt om het inkoopproces op een meer rationele wijze te benadrukken. Per potentiële leverancier wordt een inschatting gemaakt van een aantal relevante variabelen. Dat kunnen b.v. zijn betrouwbaarheid, prijs en kwaliteit.

Venn diagram
Een grafische methode gebruikt om kansen uit te beelden.

Venture team
Tijdelijk projectteam onder leiding van een productmanager dat tot taak heeft nieuwe produkten te ontwikkelen.

Verantwoordelijkheid
De plicht om verantwoording of rekenschap af te leggen.

Verbale communicatie
Communicatie door middel van het geschreven en gesproken woord.

Verbale schaal
Meting van de intensiteit van de antwoorden in verbale categorieën: eens - geen mening - oneens.

Verborgen camera
Bij onderzoek soms gebruikt om - zonder dat respondent zich dat bewust is/het weet - situaties vast te leggen. Engelse term: candid camera.

Verbruikersmarkt
Discountachtige supermarkten met een 'lage prijzen-lage kosten' formule.

Verbruikscoöperatie
Een onderneming die - met als grondslag een coöperatieve vereniging - een detailhandelsfunctie uitoefent om daarmee zijn leden in staat te stellen te voorzien in de behoefte aan goederen voor hun eigen gezin(shuishouding).

Verbruiksfrequentie
Aantal malen dat een hoeveelheid consumptieprodukt per periode door een consumptie eenheid wordt verbruikt.

Verbruiksgoederen
Ook wel niet-duurzame consumptiegoederen: goederen die maar een keer gebruikt kunnen worden.

Verbruiksintensiteit
Het gemiddeld verbruik per huishouding in een bepaalde periode.

Verbruiksverwantschap
Zie: consumptieverwantschap.

Verdeling
Grafische weergave van de frequentie waarmee waarnemingen voorkomen.

Verdiepende promotions
Zie: diepte promotions en verticale promotie.

Vergelijkende reclame
Reclame voor een eigen produkt waarbij met name genoemde concurrerende produkten worden vergeleken met het eigen produkt. Niet toegestaan, tenzij aan zeer stringente voorwaarden wordt voldaan.

Verkiezingsonderzoek
Onderzoek dat tot doel heeft de verkiezingsuitslag te voorspellen. Engelse term: electoral poll.

Verkoop
In z'n algemeenheid: afsluiten van een ruiltransactie. In marketing: een onderdeel van het marketing instrument promotie, nl. de persoonlijke verkoop (verkoop door winkelpersoneel en vertegenwoordigers).

Verkoopanalyse
Onderzoek op basis van verkoopgegevens. Is uiteraard desk-research. Engelse term: sales analysis.

Verkoopargument
Zie: Unique Selling Proposition.

Verkoopbudget
Dat deel van het marketingbudget dat bestemd is voor de verkooporganisatie ter vervulling van de opgedragen taak.

Verkoopdoelstelling
Gewenste eindsituatie die kan worden nagestreefd met het instrument verkoop, b.v.: 1) x nieuwe klanten bezocht, 2) x nieuwe orders afgesloten, 3) x nieuwe displays geplaatst, 4) x % de verkoopkosten omlaag, enz.

Verkoopdruk
Prijsverlagende invloed als gevolg van het ter verkoop aanbieden.

Verkoopleider
Zie: sales Manager.

Verkooporganisatievormen
Er worden 3 basis structuren van de verkoopafdeling onderscheiden: 1) indeling naar regio's 2) indeling naar artikelen 3) indeling naar klantencategorieën.

Verkooporiëntatie
De ondernemingsfilosofie dat de onderneming niet moet maken wat klanten willen maar dat klanten gestimuleerd moeten worden te kopen wat de onderneming heeft gemaakt. Het produkt, niet de markt vormt het uitgangspunt voor het ondernemingshandelen.

Verkoopplanning
Evenals elke planning bestaat dit uit een aantal onderdelen t.w. de doelstelling, de uitvoeringswijze (aantal mensen, taken enz.) en controlewijze. Engelse term: sales planning.

Verkoopprognose
Schatting van de omzet in een komende periode, meestal op basis van historische cijfers en gekoppeld aan nieuwe feiten, naar rayon, klant en produkt.

Verlies en winstrekening
Overzicht van de opbrengsten en kosten, en daarmee van de mutatie in het eigen vermogen, van de onderneming gedurende een bepaalde periode (meestal een jaar). Zie: resultatenrekening.

Vermogen
De in de onderneming aangewende geldmiddelen. Het geheel van de verschillende vermogensbestanddelen noemt men de financieringsstructuur. Het vermogen in de onderneming wordt aangewend ter verkrijging van kapitaalgoederen.

Vermogensbehoefte
De behoefte van een onderneming aan kapitaal (= geld) om daarmee de ondernemingsactiviteiten uit te kunnen oefenen.

Verpakking
De verpakking van een produkt heeft een aantal functies o.a. een beschermende, een communicatieve en een transportfunctie.

Verschijningsinterval
Tijdsbestek tussen de nummers van een periodiek. We kennen weekuitgaven, maanduitgaven, kwartaaluitgaven en jaaruitgaven.

Verschuiving langs de vraagcurve
De vraagcurve gaat er vanuit dat alle andere vraagbeïnvloedende factoren buiten de prijs constant blijven. Is dat het geval dan zullen prijsveranderingen leiden tot verschuivingen langs de vraagcurve. Staat tegenover verschuivingen van de vraagcurve.

Verschuiving van de vraagcurve
De vraagcurve gaat er vanuit dat alle vraagbeïnvloedende factoren anders dan de prijs constant blijven. Wordt aan deze zogeheten ceteris-paribus-clausule niet voldaan (bijvoorbeeld stijging nationaal inkomen bevolkingsgroei, etc.) dan verschuift de curve.

Vertegenwoordiger
Verkoper die in dienst is van een onderneming en voor deze produkten of diensten moet verkopen. Vergoeding of vast salaris of provisie of een combinatie van beiden. Engelse term: sales representative of representative.

Vertekening
Zie: bias.

Verticaal geïntegreerd distributiekanaal
Distributiekanaal waarbij de verschillende schakels in handen zijn van een onderneming.

Verticaal marketingsysteem
Distributiekanaal waarbij er een samenwerkingsrelatie bestaat tussen de verschillende niveaus. De samenwerking kan gebaseerd zijn op: 1) eigendomsrelatie 2) contractrelatie 3) machtsrelatie.

Verticale concurrentie
Rivaliteit tussen ondernemingen die in opeenvolgende fasen van de bedrijfskolom opereren.

Verticale prijsbinding
Prijsafspraak op verticaal niveau (fabrikant-detaillist) waarbij de fabrikant de verkoopprijs van de detaillist dwingend voorschrijft. Zie: collectieve verticale prijsbinding.

Verticale promotion
Promotie gericht op verhoging van de koopintensiteit, gebruiksintensiteit, koopfrequentie of gebruiksfrequentie bij bestaande gebruikers. Zie: diepte promotie.

Vervangingsaankoop
De aankoop ter vervanging van het huidige (technisch, economisch of modisch) versleten duurzaam consumptiegoed. Staat tegenover initiële aankoop. Engels term: replacement purchase. Zie: remplace-aankoop, initiële aankoop, additionele aankoop.

Vervangingsvraag
De vraag van 'bezitters' van een duurzaam consumptiegoed of investeringsgoed die - na buitengebruikstelling van het oude exemplaar - weer tot de aanschaf van een nieuw exemplaar overgaan. Zie: remplace-vraag.

Vervangingswaarde
De actuele waarde of de nieuwwaarde, de prijs die moet worden betaald als het produktiemiddel op het moment van waarderen zou moeten worden afgeschaft.