Marketingwoordenboek

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

Pagina 1
Pagina 2

 

Verzadigde markt
Situatie waarbij nagenoeg iedereen die voor de aankoop van een artikel in aanmerking komt dit ook daadwerkelijk gedaan heeft. Zie: marktverzadiging.

Verzadigingsfase
4e fase in de levenscyclus van een produkt. In deze fase is sprake van een verder afnemende winst, een stabilisatie van de prijzen en de introductie van nieuwe produkten. Zie: product life cycle.

Verzendhuis
Zie: postorderbedrijf.

Verzorgingsgebied
Het gebied dat in de invloedssfeer van een winkel of winkelcentrum ligt.

Vestigingsdichtheid
Maatstaf die het winkelvoorzieningsniveau in een bepaalde branche weergeeft. Wordt meestal gemeten in termen van aantal winkels per 1000 inwoners.

Vestigingsonderzoek
Onderzoek met doel de beste vestigingsplaats voor een onderneming te vinden. Vooral passantenonderzoek is voor detailhandelsvestigingen van belang.

Vestigingsplaats
De plaats van waaruit men zijn goederen en of diensten ter verkoop aanbiedt.

Vignet
Beeldmerk van een produkt. Teken- of lettercombinatie gebruikt door een onderneming.

Vijf punts schaal
Schaal met 5 waarden. Voorbeeld: heel goed - goed - matig - slecht - heel slecht.

Vijftien procent regeling
Traditioneel honoreringssysteem voor erkende reclamebureaus bestaande uit 15% provisie op de plaatsingskosten van advertenties. Deze provisie wordt door de media betaald.

Visualizer
Functie bij een reclamebureau, grafisch ontwerper, degene die bepaalde concepten in beeld brengt.

Vlottende activa
Al die activa die binnen een jaar na balansdatum in liquide middelen kunnen worden omgezet.

Vlottende passiva
Alle schulden die een onderneming binnen een jaar na de balansdatum moet betalen. Zie: kort vreemd vermogen.

Volkomen markt
Markt waarop aan de volgende voorwaarden is voldaan: 1. homogeniteit van de verhaalde goederen 2. partijen hebben vrij toegang tot de markt 3. partijen zijn volledig op de hoogte van alle marktomstandigheden.

Volledig vrije mededinging
Marktvorm met een groot aantal marktpartijen op een volkomen markt.

Volwassenheidsfase
Zie: maturiteitsfase.

Voorcodering
Zie: pre codering.

Voordeelcoupon
Zie: kortingscoupon.

Voorgestructureerde antwoordmogelijkheid
Bij interviews en enquêtes kennen we open en gesloten vragen. Bij gesloten vragen zijn de antwoordmogelijkheden voorgestructureerd, dat wil zeggen dat een respondent uit een beperkt aantal vooraf geformuleerde antwoorden kan kiezen.

Voorlichting
Het verstrekken van objectieve, zakelijke informatie.

Vooroordeel
Een attitude die niet berust op kennis maar op meestal onjuiste denkbeelden en/of gevoelens. Deze attitude is zeer stabiel.

Voorraadaandeel
Naast het omzetaandeel en afzetaandeel rapporteert Nielsen ook het aandeel in de voorraad.

Voorraadmeting
Deze meting kan onderdeel zijn van een eenmalig onderzoek; het komt voor bij retail store audit.

Voorspelling
Het van te voren aangeven van (een) verwachting(en).

Voortschrijdend gemiddelde
Een trend. Statistische techniek om systematische ontwikkelingen van toevallige te scheiden.

Voortstuwingsproces
Het overbruggen van de verschillen in tijd, plaats en hoeveelheid tussen producent en consument.

Voorwaartse integratie
Het overnemen van de taken van een of meer onderliggende schakels in de bedrijfskolom.

Vraagcurve
Grafische voorstelling van de vraagfunctie. De grafische voorstelling van de relatie tussen de gevraagde prijs (Y-as) en de gevraagde hoeveelheid (X-as). Doorgaans negatief verband. Bij prijsstijging daalt de gevraagde hoeveelheid.

Vraageenheid
Niveau waarop consumptie gemeten wordt. Bij collectief gebruik is het de gezinshuishoudingen, bij individueel gebruik personen, bij bijzonder gebruik speciale groepen en bij complementair gebruik het produkt in samenhang waarmee produkt gebruikt wordt.

Vraagfunctie
Relatie tussen de gevraagde hoeveelheid van een goed (afhankelijke variabele) en een aantal factoren die deze gevraagde hoeveelheid beïnvloeden als onafhankelijke variabelen: prijs, prijs concurrerende produkten, populatie-omvang, etc. Onderscheiden worden collectieve en individuele vraagfunctie.

Vraagoverschot
Situatie, waarin bij een bepaalde prijs er meer goederen worden gevraagd dan worden aangeboden. Staat tegenover aanbodsoverschot.

Vrachtabsorberende prijs
Handelsbegrip. Een gedeelte van de vrachtkosten wordt vergoed door de verkoper. De koper bepaalt de methode van vervoer.

Vreemd vermogen
Financieringsvorm. Binnen het vreemde vermogen wordt een onderscheid gemaakt tussenkortlopend (< 1 jaar) vreemd vermogen (o.a. Crediteuren, te betalen belasting, etc.) en langlopend (> 1 jaar) vreemd vermogen (o.a. Obligatieleningen, Hypotheek. etc.).

Vrij beschikbaar inkomen
Zie: discretionair inkomen en beschikbaar inkomen.

Vrij interview
Een interview waarin een geschoold en ervaren enquêteur de ondervraagde vrij laat praten over een bepaald onderwerp. Meestal als doel het verkrijgen van kwalitatieve informatie ten aanzien van een bepaald vraagstuk. Zie ook: diepte interview.

Vrijheidsgraad
Aantal observaties dat vrij is om te variëren.

Vrijwillig filiaalbedrijf
Organisatie waarin een of meer grossiers en een groot aantal detaillisten onder een gezamenlijke naam samenwerken met behoud van de individuele zelfstandigheid.