Marketingwoordenboek

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

Pagina 1
Pagina 2
Pagina 3

 

SIRE
Stichting Ideële Reclame. Voert belangeloos reclame voor acties voor het algemeen welzijn van de Nederlandse bevolking.

STER
Stichting Ether Reclame; verzorgt de reclame-uitzendingen op radio en TV (Ned. 1, 2 en 3).

Sales (force) promotion
Alle activiteiten ter stimulering van de eigen vertegenwoordigers.

Sales Management
Verkoopleiding.

Sales Manager
Hoofd van de verkoopafdeling.

Sales contest
Omzetstimulerende verkoopwedstrijd onder de tussenhandel.

Samengesteld indexcijfer
Verhoudingsgetal dat betrekking heeft op meerdere produkten. Zie: ongewogen samengesteld indexcijfer en gewogen samengesteld indexcijfer.

Samengesteld lijndiagram
Grafiek in de vorm van een lijn die de verschillende waarnemingen rondom meerdere variabelen met elkaar verbindt.

Samenwerkingsvormen in de detailhandel
Wijzen waarop detailhandelsondernemingen kunnen samenwerken zoals inkoopcombinatie, vrijwillig filiaalbedrijf en franchising.

Sampling
2) Bij marktonderzoek: het trekken van een steekproef.

Samplingactie
Actie waarbij gratis proefmonsters onder consumenten worden verspreid.

Sandwichman
Iemand die met een reclameboodschap op rug en borst in drukke winkelstraten rondloopt.

Satisfactie
Behoeftebevrediging.

Saturatiefase
Zie: verzadigingsfase.

Scaling
Gegevens op een rangordeschaal tot uitdrukking brengen.

Scanner
Afleespen. Bij de uniforme artikelcodering wordt de informatie over het produkt via de streepjescode ingelezen door een elektronisch apparaat, scanner genaamd.

Scanning
Volautomatisch afrekensysteem gebaseerd op uniforme artikelcodering.

Schaal
Meettechniek om de intensiteit van de mening van de ondervraagde te meten door middel van standaardantwoorden.

Schaalvergroting
Het op grote schaal zaken doen. Vormen van schaalvergroting zijn: 1. Grotere vestigingspunten (meer m² vloeroppervlak) 2. Filiaalbedrijven 3. Samenwerking tussen detaillisten.

Schaarse middelen
De beperkte beschikbare middelen.

Schap
Plank of rek waarop de produkten worden uitgestald.

Schapfacings
Het aantal pakken of blikken van een merk dat vooraan in het schap zichtbaar is.

Schapindeling
Commercieel verantwoorde manier van artikelindeling in het schap.

Schappentest
Onderzoek in de winkel naar het effect op de verkoop (of aandacht) als gevolg van de plaats in de schappen.

Schatten
Het doen van uitspraken over een (onbekende) populatie op basis van gegevens uit een steekproef.

Schatting
Raming of vaststelling op basis van incomplete gegevens. Interpreteren van steekproefgegevens is ook schatting; de werkelijkheid kan afwijken. (Engels: estimation)

Scheve verdeling
Onderzoeksgegevens die niet symmetrisch verdeeld zijn. B.v. de meeste verkeersongelukken komen voor in de jongste leeftijdsgroep. Zie: a-symmetrische verdeling.

Schriftelijke enquête
Onderzoek waarbij er geen persoonlijk contact tussen vragen en ondervraagde is.

Screeningsfase
Fase 2 in het produktontwikkelingsproces. In deze fase wordt het totaal aantal gegenereerde ideeën teruggebracht tot een aantal ideeën die de moeite van een verdere studie waard zijn.

Second-sourcing
Een externe produktiebron die achter de hand wordt gehouden om eventuele pieken in de omzet op te kunnen vangen.

Secundaire behoeften
Behoeften, die ons als mens zijn aangeleerd, niet aangeboren. Zij houden verband met ons sociaal-zijn. Denk aan de behoefte aan: erkenning, status, informatie zelfverwezenlijking, etc. Worden ook wel psychologische behoeften genoemd. Zie: aangeleerde behoeften en Maslow.

Secundaire functies in een onderneming
Dit zijn de functies die gedurende het gehele ondernemingsproces inwerken op de primaire functies. Voorbeelden: personeel, administratie, financiën, etc. Zie: supportfunctie of staffunctie.

Secundaire gegevens
Onderzoekgegevens, die reeds voor een ander doel waren verzameld en dus reeds beschikbaar zijn. Staan tegenover primaire gegevens.

Segment
1) Een homogene groep kopers of afnemers 2) Een groep kopers die dezelfde kenmerken vertoont 3) Een groep kopers die hetzelfde koopgedrag vertoont 4) Een groep kopers die op eenzelfde wijze reageert op een marketing inspanning.

Segmentatiecriteria
Kenmerken waarmee segmenten kunnen worden beschreven: socio-economische (inkomen, sociale klasse e.d.), demografische (leeftijd, geslacht, e.d.), psychologische (levensstijl e.d.) en koopgedrags-criteria (koopfrequentie, winkeltrouw, merkentrouw, etc.).

Segmentatiestrategie
Het vaststellen op welke markt of gedeelte(n) van de markt men zich met zijn commerciële beleid zal gaan richten (doelgroepbepaling). Mogelijke strategieën zijn: gedifferentieerde, ongedifferentieerde en geconcentreerde marketing.

Seizoenkorting
Korting die gegeven wordt op grond van aankoop buiten het verkoopseizoen.

Seizoenpatroon
Component van een tijdreeks. Tijdreeks valt uiteen in trend, conjuncturele schommelingen, seizoenschommelingen en incidentele schommelingen.

Select
Uitgezocht.

Selectie van distributiekanalen
Het kiezen uit meerdere mogelijke alternatieve distributiekanalen op grond van bepaalde criteria zoals kosten, winst, omzet, flexibiliteit, beheersing e.d.

Selectie vragen
Normen op basis waarvan men bij het begin van een vragenlijst een selectie tot stand brengt: met deze persoon verder gaan of stoppen. Bijvoorbeeld bij onderzoek over badzoutgebruik: heeft u een bad? Indien dit niet het geval is kan de ondervraagde verdere vragen ook niet beantwoorden.

Selectie-criteria
De eerste vragen in een vragenlijst die tot doel hebben bepaalde personen verder te bevragen en het vraaggesprek met anderen te beëindigen. Deze vragen zijn bedoeld om de beoogde doelgroep te pakken te krijgen. Zie: trechtervragen.

Selectie-indicator
Zie: grootte-indicator.

Selectieve aandacht
Mensen besteden alleen aandacht aan die stimuli die hun interesseveld betreffen of passen in hun wereldbeeld. Voorbeeld: er zijn maar weinig rokers die aandacht besteden aan artikelen over roken en gezondheid. Zie: Selective attention.

Selectieve confrontatie
Het zich openstellen voor specifieke informatie; dit betekent dus enerzijds een selectieve keuze van de media en anderzijds een keuze van de informatie in het medium. Men stelt zich van tevoren positief of negatief op t.o.v. wat op iemand afkomt. Zie: Selective exposure.

Selectieve deals
Kortingen, bovenop de functionele (handels)korting, die aan bepaalde klanten worden gegeven.

Selectieve distributie
Distributie-strategie waarbij fabrikant zijn produkt(en) per verzorgingsgebied via een beperkt aantal detailhandelsondernemingen verkoopt. Leidt tot middelmatige numerieke distributie. Komt veelal voor bij shopping goods.

Selectieve herinnering
Van datgene wat men heeft waargenomen herinnert men zich niet alles. Evenals bij selective perception wordt de herinnering beïnvloed door interesse, attitude, onderwerp enz. Zie: Selective retention.

Selectieve perceptie
Bij het luisteren naar sprekers en het lezen van informatie neemt men niet alles waar. Onbewust vindt er een selectie plaats, welke afhangt van interesse, attitude enz. Zie: selectieve waarneming.

Selectieve waarneming
Zie: selectieve perceptie.

Selective attention
Zie: selectieve aandacht.

Selective demand
Dat deel van de totale vraag dat gericht is op een bepaald merk/produkt. Ook wel specifieke vraag. Staat tegenover primary demand. Selective demand advertising is dus reclame die de vraag naar een merk binnen de produktklasse poogt te beïnvloeden.

Selective exposure
Zie: selectieve confrontatie.

Selective retention
Zie: selectieve herinnering.

Selective sampling
Het uitreiken van proefmonsters aan een geselecteerde groep personen.

Self fulfilling prophecy
Een voorspelling die uitkomt juist omdat de voorspelling is gedaan en men op basis van die voorspelling gaat handelen.

Self liquidating premium
Artikel dat de koper van een bepaald produkt kan kopen tegen een gereduceerde prijs; een premium is self liquidating als de bepaalde prijs de kosten van de verkoper dekt.

Sellers market
Zie: verkopersmarkt.

Selling
1) Verkopen 2) Overtuigen ('to sell the customer').

Selling concept
Zie: verkooporiëntatie.

Selling in
Het typische verkopen aan de volgende schakel in de bedrijfskolom. Nadruk ligt op verkooptechnieken.

Selling in activiteiten
Activiteiten ter versterking van de persoonlijke verkoop, bij het vullen van de pijpleiding van de distributie.

Selling orientation
Zie: verkooporiëntatie.

Selling out
De producent helpt de volgende schakel in de bedrijfskolom bij de verkoop aan haar afnemers. Uiteraard leidt selling out tot eigen omzet aan de volgende schakel.

Selling out activiteiten
Activiteiten ter ondersteuning van de wederverkopers om zodoende de goederen sneller uit de distributiepijpleiding te doen stromen.

Sellogram
Methode om verkoopargumenten te verzamelen door koopmotieven te vergelijken met aanbodeigenschappen. Matrix met horizontaal de koopmotieven en verticaal de artikeleigenschappen.

Semantische differentiaal
Woordparentest. Vraagtechniek om ten aanzien van attitude tot een schaalindeling te komen waarbij aan de ondervraagde een aantal woordparen voorgelegd worden waarbij elk van de woordparen een tegenstelling betreft. Zie: Osgood-schaal.

Semi gestructureerd interview
Zie: half gestructureerd interview.

Sensorisch onderzoek
Zintuiglijk onderzoek. Denk aan smaak-, geur- en waarnemingstesten.

Sentence completiontest
Zie: zinsaanvullingstest.

Serieproduktie
Meerdere stuks van een model worden gemaakt volgens dezelfde specificatie doch niet in enorme aantallen.

Service merchandiser
Steunactiviteiten van de vertegenwoordiger bij plaatsing en prijzing van artikelen in de winkel. Zie: Rack jobber.

Service-distributie
Distributievormen met veel toegevoegde waarde vanuit de diverse marktinstrumenten.

Service-merchandising
Vorm van samenwerking tussen detaillist en leverancier waarbij de leverancier de volledige zorg voor een of meer artikelgroepen voor zijn rekening neemt.