Servicegraad
De mate waarin aan de vraag van afnemers uit voorraad kan worden voldaan.
In de detailhandel wordt als maatstaf gebruikt de frequentie van niet
voorradig zijn van artikelen.
Shared-resource
Hiervan is sprake als in een keten van 2 of meer produkt/merk-combinaties
een gemeenschappelijke capaciteitsbron voorkomt.
Shop in the shop
Term om min of meer afgebakende, vaak met de bediening gepaard gaande,
verkoopeilanden in een supermarkt of warenhuis aan te duiden. Men biedt
daar gespecialiseerde artikelen aan.
Shopping goods
Consumentengoederen die de consument in een selectie- en koopproces gewoonlijk
vergelijkt aspecten als kwaliteit, prijs, stijl, e.d. Meestal meer duurzame
gebruiksgoederen. Staan tegenover convenience goods en special goods.
Zie: Copeland.
Shoptest
Detaillistenonderzoek waarbij de detaillist of de verkoopster niet wordt
ondervraagd maar door een zgn. pseudo-koper wordt benaderd met een aantal
vragen. Pseudo koopster wordt shopping lady genoemd.
Signalisatie
De plaatsaanduiding van afdelingen en artikelgroepen in een winkel.
Significant
Betekenisvol. In de statistiek wordt gesproken over significante verschillen.
Dit zijn verschillen die niet te herleiden zijn tot steekproefverschillen.
Significantie toets
Toets om vast te stellen of het verschil tussen twee uitkomsten uit een
steekproef of de uitkomsten van twee steekproeven statistisch wel van
betekenis is.
Simple random sample
Enkelvoudige a-selecte steekproef.
Simulatie
Nabootsing van de werkelijkheid via een model. Computermodellen bootsen
de marktsituatie na en men kan door steeds een variabele in het model
te wijzigen het effect hiervan bepalen. Een min of meer toepasbaar model
is het NEWS-model (New Early Warning System).
Single source onderzoek
Het uitvoeren van verschillende onderzoeken bij dezelfde groep respondenten
en deze onderzoeken later aan elkaar relateren.
Single-price-policy
Een centraal vastgestelde prijs die onafhankelijk is van omgevings- en
andere vraagfactoren.
Skimming strategie
Zie: afroomstrategie, cream skimming en market skimming.
Sluikreclame
Het op 'illegale' wijze adverteren voor bedrijf, produkt of dienst, gebruikmakend
van het feit dat een medium vanwege het nieuwskarakter verslag uitbrengt.
Smaaktest
Onderzoek naar de smaak van produkten. Veelal vergelijkend.
Snellopers
Artikelen in het assortiment met een zeer hoge omloopsnelheid.
Sociale aspiratie
Wens om tot een bepaalde groep te behoren c.q. wens om een bepaalde positie
op de maatschappelijke ladder ter vervullen.
Sociale klasse
Een nogal permanente en homogene groep mensen met hetzelfde soort gedrag,
levensstijl, interesses, e.d. Met een gelijke positie en status in de
sociale hiërarchie. Indeling hangt samen met inkomen, beroep, bezittingen,
waarde-oriëntaties, e.d.
Sociale marketing
Marketing van sociale ideeën. In tegenstelling tot 'gewone' marketing
is sociale marketing meer uit op het realiseren van veranderingen in denken
en doen. B.v. anti-rook campagnes, energiebesparingscampagne, etc.
Socialisatie
Proces waarbij een individu zich in de omgang met anderen een cultuur
eigen maakt. De primaire socialisatie vindt plaats in het gezin, de secondaire
op school, e.d.
Socio-economische criteria
Groep criteria om markten te segmenteren. Eronder vallen: sociale en inkomensklasse,
beroepsgroep, e.d. Soms vallen demografische criteria hier ook onder.
Socio-economische kenmerken
Verworven eigenschappen van personen waardoor zij tot een bepaalde groep
gaan behoren: opleiding, beroep, inkomen, bezitten eigen huis etc.
Sociologie
Gedragswetenschap die zich bezighoudt met het gedrag van mensen als sociaal
wezen: dus in hun relatie met groepen, sociale klassen, subculturen, de
maatschappij en dergelijke.
Solvabel
Het in staat zijn van de onderneming om aan alle financiële verplichtingen
op een bepaald moment te kunnen voldoen.
Solvabiliteit
Financieel kengetal waarmee wordt aangegeven in hoeverre een onderneming
ingeval van liquidatie in staat is om uit de verkoopopbrengsten van de
activa de verplichtingen t.o.v. derden na te komen. Te berekenen door
het eigen vermogen te delen door het vreemd vermogen.
Somregel voor kansen
Indien 2 gebeurtenissen 'a' en 'b' onafhankelijk van elkaar zijn geldt
dat de kans op gebeurtenis 'a of b' gelijk is aan de kans op 'a' plus
de kans op 'b'.
Source
Zie: bron.
Spaaractie
Promotie-actie waarbij de consument van meerdere verpakkingen een waardebon
of zegel moet opsturen om al of niet met bijbetaling een geschenkartikel
te verkrijgen.
Span-of-control
Het hoogste aantal medewerkers waaraan een leider op doelmatige en verantwoorde
wijze leiding kan geven.
Spanwijdte van de leiding
Zie: span-of-control.
Speciaalzaak
Winkel met een smal en diep assortiment die vakbekwaamheid, service, sfeer
en bediening benadrukt. Naar assortiment is een verdere indeling mogelijk.
Ook de gift shop (cadeau winkel) en de boetiek zijn als speciaalzaken
aan te merken.
Special interest blad
Tijdschrift dat door personen wordt gekocht en gelezen omdat dit blad
gaat over een onderwerp dat hun speciale interesse heeft, b.v. de Philatelist
voor postzegelverzamelaars enz.
Specialisatie
Het zich terugtrekken naar 1 niveau in 1 bedrijfskolom vanuit een positie
waarin men werkzaam was op 1 niveau in meerdere bedrijfskolommen. In de
industriële economie wordt dit verschijnsel aangeduid met de term 'horizontale
differentiatie'.
Specialty goods
Consumentengoederen met unieke kenmerken en/of sterke merkidentificatie,
waarvoor een belangrijke groep kopers gewoonlijk bereid is zich voor de
aankoop speciale inspanning te getroosten. Goederen waarvoor sterke merkenvoorkeur
bestaat.
Specifieke vraag
Betreft de vraag naar een merk/specifiek produkt binnen een produktsoort
of -klasse. Zie: selective demand.
Spiegelen
Het verzorgen van de schappen in de supermarkt. Alles moet goed gevuld
zijn, recht staan enz.
Split preference
Hiervan spreekt men als de voorkeur ten aanzien van bepaalde produktkenmerken
onder de consumenten uiteenvalt in groepen met verschillende voorkeuren.
Split-run-techniek
Bij deze techniek wordt de groep ondervraagden in 2 min of meer select
gekozen kleinere groepen verdeeld. Een groep ontvangt een bepaalde impuls,
de andere groep fungeert als controlegroep. Ook wel gedeeltelijk gescheiden
vraagstellingen.
Sponsored programma's
Een mediavorm van reclame, waarbij de adverteerders niet alleen de commerciële
boodschappen, maar ook het gehele programma eromheen verzorgd.
Spontane bekendheid
Bekendheid met een produkt. Zie: geholpen merkbekendheid.
Spontane herinnering
Zie: recall test.
Spontane merkbekendheid
De merken van een produkt die men zonder hulp van de ondervrager kan opnoemen.
Sportsponsoring
Een overeenkomst waarbij de gesponsorde door de sponsor gewenste prestaties
levert, direct of indirect voortvloeiend uit zijn sportbeoefening in ruil
voor een (veelal financiële) ondersteuning.
Spreiding
1) Het gespreid zijn van resultaten van een onderzoek. De afwijking naar
boven en beneden vanuit het gemiddelde; ook het verschil tussen hoogste
en laagste waarneming. 2) Zie: distributie-intensiteit, numerieke distributie.
Spreidingsdiagram
Een diagram waarin op de verticale as de te verklaren variabele en op
de horizontale as de verklarende variabele paarsgewijs wordt afgezet.
Spreidingsmaatstaf
Maatstaf die probeert in een getal een indicatie te geven van de verschillen
in de getalsverdeling.
Staafdiagram
Een weergave van getallen met behulp van staven, waarbij de lengte van
een staaf overeenkomt met de frequentie.
Stadsdeelwinkelcentrum
Winkelcentrum met stadsdeelverzorgende functie. Naast convenience en shopping
goods ook diensten als horeca, bioscoop enz. Actieradius tot 2.000 meter.
50.000 tot 200.000 mensen. Vloeroppervlak minimaal 20.000 m².
Stadswinkelcentrum
Meestal historisch gegroeide winkelconcentratie. Weinig convenience goods,
heeft stadsverzorgende en regionale functie.
Staffunctie
Zie: secundaire functie.
Staforganisatie
Organisatievorm waarbij staffuncties (die geen gezagsrelatie hebben met
anderen) worden toegevoegd aan de lijnfunctionarissen.
Stagneren
Stilstaan, gestremd zijn.
Standaard kostprijs
De som van de toegestane offers per eenheid produkt, bestaande uit het
produkt van de standaardhoeveelheid van de opgeofferde produktiemiddelen
en de standaardprijs.
Standaarddeviatie
Zie: standaardafwijking.
Standaardisatie
Het (vaak bedrijfstakgewijs) onderling op elkaar afstemmen van produktspecificaties.
Stapelschaal
Zie: non verbale schaal.
Starch rating
1. gezien worden 2. gelezen worden 3. geloofd worden 4. herinnerd worden
5. tot koop aansporen.
Startadres
Het eerste adres dat bij de random walk methode bezocht wordt. Zie: random
walk methode.
Statement
Uitspraak (op basis van een uitkomst van onderzoek).
Stationaire markt
Markt die in omvang constant blijft. De verkopen zijn uitsluitend vervangingsaankopen.
Statistiek
Deze term wordt gebruikt voor zowel een onderdeel van de wiskunde als
voor statistische bewerkingen: verzamelen, rangschikken, bewerken, analyseren
en weergeven in leesbare vorm.
Statistische uitbreidingsvraag
Dat deel van de totale vraag naar een duurzaam consumptiegoed dat leidt
tot een uitbreiding van het aantal exemplaren in gebruik. Optelsom van
de initiële en de additionele vraag.
Status
De relatieve positie (rang) die iemand bekleedt, of die anderen aan hem
toedichten.
Statussymbool
Een object waarvan de bezitter (en anderen) een zekere sociale waarde
toekennen. Dit object (symbool) dient de status van de bezitter te verhogen.
Statussymbolen zijn per groep verschillend.
Stay out pricing
Het stellen van zodanig lage prijzen, dat het voor potentiële concurrenten
oninteressant is tot de markt toe te treden.
Steekproef
Een aantal mensen uit een grote populatie dat voor een bepaald onderzoek
wordt ondervraagd. Op basis van de gegeven antwoorden kan men iets zeggen
over de populatie zelf.
Steekproefafwijking
Verschil tussen de uitkomst van een steekproef en het gemiddelde van een
aantal steekproeven.
Steekproeffout
Elke steekproef wijkt af van de werkelijkheid in het universum. Afwijking
is te berekenen en is voor de meeste onderzoeken acceptabel.
Steekproefgemiddelde
Gemiddelde waarde van de steekproefuitkomsten.
Steekproefgrootte
Op basis van gewenste nauwkeurigheid en een aangenomen betrouwbaarheid
kan men de noodzakelijke steekproef berekenen.
Steekproefverantwoording
Een onderdeel van een marktonderzoekrapport waarin men naast de uitkomsten
van het onderzoek ook verantwoording aflegt over de wijze van steekproeftrekking.
Steekproefverdeling
Een normale verdeling van de steekproefgemiddelden.
|