Marketingwoordenboek

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

Pagina 1
Pagina 2
Pagina 3
pagina 4

 

Potentiële markt
De maximale omvang van de verkopen van alle aanbieders in een bepaalde periode bij bepaalde veronderstellingen over hun gezamenlijke marketing-inspanning en de macro-omgeving.

Potentiële vraag
Mogelijke vraag; toekomstige vraag.

Pre codering
Voorcodering. Alle antwoordmogelijkheden zijn reeds vermeld op de vragenlijst. Hierdoor kan het interview snel verlopen en is er minder kans op foute notatie door de interviewer. Nadeel is dat de geïnterviewde zijn antwoord soms niet kwijt kan omdat dit niet op de vragenlijst staat vermeld.

Pre dispositie
Zie: attitude.

Premium
Gratis cadeau artikel dat bij aankoop van een produkt wordt verstrekt. Beperkingen via de Wet Beperking Cadeaustelsel.

Premium-actie
Actie waarbij de consument een cadeau ontvangt bij aankoop van een bepaald produkt.

Premiumprijs
De meerprijs (de extra prijs) die een fabrikant kan vragen als gevolg van de positionering in de markt.

Presentatiemix
De combinatie van instrumenten met betrekking tot het beleid t.a.v. de presentatie van het artikelassortiment en het winkelbeeld.

Prestige
De invloed die iemand uitoefent vanwege zijn status, uiterlijk, kennis, succes, etc. Ook bepaalde produkten kunnen prestige geven.

Prestige pricing
Prijsbeleid dat erop gericht is in de prijs de statuswaarde van het produkt tot uitdrukking te brengen.

Prestige produkten
Zie: luxe goederen.

Pretest
Een vorm van communicatie onderzoek waarbij vooraf de uiting op doelmatigheid wordt getoetst; soms blijkt deze het beoogde doel in het geheel niet te bereiken; soms blijken onvermoede negatieve aspecten.

Pretest reclame boodschap
Zie: pretest.

Prevaleren
Verkiezen boven.

Preview
Eigenlijk voorvertoning. Een bepaalde groep maakt voor uitzending kennis met een geproduceerde reclameboodschap. Geeft commentaar.

Price competition
Vorm van concurrentie die vooral met het instrument prijs gevoerd wordt.

Price leadership
Zie: prijsleiderschap.

Price lining
Een vorm van full line pricing in de detailhandel; men deelt alle produkten in het assortiment in een beperkt aantal prijsklassen met als doel de betekenis van het instrument prijs in het keuzeproces terug te dringen.

Price range
Het scala van prijzen waartegen een bepaald produkt wordt aangeboden. Zie: prijsladder.

Pricing
Zie: prijsvaststelling.

Prijs
De ruilwaarde van een goed uitgedrukt in geld.

Prijs-afzet-relatie
De relatie tussen prijs en afzet.

Prijs-kwaliteits-verhouding
De relatie tussen prijs en kwaliteit.

Prijsafspraken
Afspraken maken tussen verschillende aanbieders van eenzelfde produkt die tot doel hebben de onderlinge prijsconcurrentie te beperken door een bepaald prijsniveau overeen te komen (meestal in de vorm van een 'gentlemans agreement').

Prijsbeleid
Beleid met betrekking tot prijsniveau, prijsverschillen en prijscalculatie.

Prijsbewustzijn
De mate waarin de consument op de hoogte is met de prijzen van verschillende artikelen. Engelse term: price consciousness.

Prijscategorisatie
Het indelen van het assortiment op basis van prijscategorieën.

Prijscompensatie
Deel van een loonsverhoging dat geldt als aanpassing van de gestegen prijzen.

Prijsconcurrentie
Zie: price competition.

Prijscourant
Prijslijst. Lijst van artikelen met vermelding van de prijs.

Prijsdifferentiatie
Voor dezelfde produkten aan verschillende afnemers een verschillende prijs in rekening brengen op grond van verschillen in kostprijs. Deze verschillen worden veroorzaakt door verschil in moment van afname, verschil in hoeveelheid van afname, etc.

Prijsdiscriminatie
Voor eenzelfde produkt met dezelfde integrale kostprijs aan verschillende kopers een verschillende prijs in rekening brengen. Dit past men toe op basis van verschillen in tijd, plaats van afname en eigenschappen van de afnemer.

Prijsdistributie
Zie: low margin retailing.

Prijsdoelstelling
Doelstellingen die men met behulp van het prijsbeleid wil nastreven: winst, omzet, een bepaald prijsperceptie.

Prijselasticiteit
Een factor die aangeeft in hoeverre de gevraagde of aangeboden hoeveelheden produkten gaan variëren bij veranderingen in prijs.

Prijselasticiteit van de vraag
De mate waarin de gevraagde hoeveelheid van een goed verandert als gevolg van een prijsverandering.

Prijselasticiteit van het aanbod
De mate waarin de aangeboden hoeveelheid van een goed verandert als gevolg van een prijsverandering.

Prijsgevoeligheid
De gevoeligheid van de afnemers voor de factor prijs.

Prijsimage
De op basis van het gevoerde prijsbeleid verkregen image in termen van duurte-image of goedkoopte-image.

Prijskorting
Korting op de inkoopprijs. Zie: kortingen.

Prijsladder
Zie: Price range.

Prijslatitude
Bandbreedte. Het betreft de marges waarbinnen een aanbieder de prijzen kan variëren zonder dat andere marktpartijen ook onmiddellijk hun prijzen zullen aanpassen. Hiervan is meestal sprake bij het heterogeen oligopolie.

Prijsleider
De, vaak dominerende onderneming, die op grond van kracht en macht de prijs voor de bedrijfstak bepaalt (de andere aanbieders richten zich bij hun prijsbepaling op deze prijs).

Prijsleiderschap
Situatie waarbij oligopolisten hun prijspolitiek afstemmen op die van een van de aanbieders, de prijsleider. (Meestal heeft de prijsleider het grootste marktaandeel).

Prijsmix
De combinatie van instrumenten met betrekking tot het prijsbeleid.

Prijsonderzoek
Onderzoek naar prijzen van goederen, onderzoek naar de elasticiteit van de vraag o.a. als basis voor de vaststelling van de verkoopprijs.

Prijsoorlog
Situatie van extreme prijsconcurrentie: de prijsconcurrentie wordt zo fel dat de winstgevendheid wordt aangetast. Vooral bij homogene produkten.

Prijsperceptie
Wijze waarop de consument de prijs beoordeelt: als hoog of als laag.

Prijsreductie
Zie: prijskorting en korting.

Prijsreeks
Zie: Price lining.

Prijsshopping
Rationele manier van boodschappen doen waarbij vooral primaire goederen (noodzakelijke bestedingen) worden gekocht b.v. dagelijkse levensmiddelen.

Prijssprong
Het (procentuele) verschil tussen twee opeenvolgende prijsniveaus voor een bepaald produkt.

Prijsstelling
Vaststelling van de verkoopprijzen.

Prijsstellingsmethoden
Manieren om de verkoopprijs van produkten vast te stellen.

Prijsstrategie
Het bepalen van de prijsdoelstelling en de wijze waarop men deze wil bereiken.

Prijsvaststelling
Het bepalen van de specifieke verkoopprijs vanuit de kosten (cost plus pricing), de markt/concurrenten en vanuit de vraag van consumenten. Zie: pricing.

Prijsverschillen
Verschil tussen werkelijk betaalde inkoopprijzen en de in de kostprijs opgenomen standaard prijzen.

Prijsverstarring
Marktsituatie waarin de prijs stabiel blijft. Bij prijsverhoging zullen consumenten niet volgen, terwijl bij prijsdaling iedereen volgt.

Prijsvraag
Wedstrijd waarbij prijzen worden toegekend aan deelnemer die in onderlinge concurrentie als beste een probleem hebben opgelost of een bepaalde opdracht hebben uitgevoerd.

Prijszetting
Het vaststellen van de prijs.

Prijzenwet
Wet daterend uit 1960. Deze wet geeft de Minister van Economische Zaken de bevoegdheid tot: 1) vaststellen maximum prijzen 2) geven van voorschriften m.b.t. te voeren administratie 3) geven van voorschriften m.b.t. prijsaanduiding.

Prikkel
Zie: stimulus.

Prikkelgeneralisatie
Een voorwaardelijke reflex kan ook worden uitgelokt door stimuli die lijken op de voorwaardelijke stimulus. De reflex wordt sterker naarmate de stimulus lijkt op de voorwaardelijke stimulus. Principe uit de klassieke leertheorie.

Primaire behoeften
Behoeften die ons als mens zijn aangeboren, niet aangeleerd. Zij zijn sterk verbonden met ons lichamelijk (= fysiologisch) zijn: behoefte aan eten, drinken, sex, onderdak, slaap, beweging, etc. Hangen samen met onze lichaamsfuncties. Zie: aangeboren behoeften, biogene behoeften en Maslow.

Primaire functie in een onderneming
Procesfunctie of lijnfunctie. Hieronder vallen de functies die duidelijk achter elkaar, dus in de tijd gerangschikt zijn zoals bijvoorbeeld inkoop, produktie en marketing.

Primaire gegevens
Onderzoekgegevens die speciaal voor het onderhavige marketingprobleem worden verzameld. Staat tegenover secundaire gegevens.

Primaire socialisatie
De socialisatie die plaats vindt in het gezin. Zie: socialisatie.

Primaire vraag
De vraag naar goederen door de finale consumenten.

Primary demand
De totale vraag naar een bepaalde produktcategorie. Staat tegenover selective demand.

Private label
Zie: private brand en winkelmerk.

Probabilistische hypothese
Een veronderstelling die dient als uitgangspunt voor een experimenteel onderzoek. De stelling is vaak simpel: Belgen drinken meer bier dan Nederlanders.

Probeeraankoop
De aankopen van consumenten die voor het eerst een nieuw niet-duurzaam consumptiegoed kopen. Probeeraankopen worden via de cumulatieve penetratie gemeten in AGB's consumentenpanel. Staat tegenover herhalingsaankoop. Zie: Trial.

Procentuele marge
Marge uitgedrukt in een percentage van de inkoop- of verkoopprijs.

Procesfunctie
Zie: primaire functie in een onderneming.

Product as marketed
Een produkt met alles wat er door de marketingmix aan toegevoegd wordt.

Product benefit
Het voordeel of de voordelen die de consument van een produkt geniet. Dit voordeel is kenmerkend voor dit produkt. Dit voordeel wordt veelal in de reclame en positionering uitgebuit. Zie: USP.