Marketingwoordenboek

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

Pagina 1
Pagina 2
Pagina 3
pagina 4

 

Prospect
Tot de doelgroep behorend persoon, potentiële koper.

Proto type
Door de afdeling Research en Ontwikkeling vervaardigd proefexemplaar van een eventueel te lanceren produkt.

Proto type reclame
Reclame die uitgaat van een uniform opgelegd thema waarvoor in elk land een nationaal aangepaste uitvoering kan worden gemaakt.

Psyche
De naam van het life style onderzoek dat uitgevoerd is in opdracht van Admedia.

Psychical distribution management
Het verzorgen van de goederenstromen en de daarmee gepaard gaande informatiestromen, beginnende aan het eind van het produktieproces en eindigend bij de consument.

Psychofysisch onderzoek
De proefpersoon bekijkt tekst of advertenties en met behulp van de detector worden fysieke veranderingen bij de proefpersonen gemeten.

Psychogene behoeften
Zie: secundaire behoeften, aangeboren behoeften en Maslow.

Psychologie
Gedragswetenschap die zich bezighoudt met het gedrag van de mens als individu.

Psychologisch onderzoek
Kwalitatief marktonderzoek waarbij het gaat antwoorden te vinden op vragen als 'hoe' en 'waarom'. Zie: kwalitatief marktonderzoek.

Psychologische prijsstelling
Prijsstelling waarbij de aanbieder rekening houdt met de meer psychologische effecten van de prijs op de afnemer. Voorbeelden zijn odd pricing en prestige pricing.

Psychologische prijzen
Suggestieve prijzen. Zie odd-even-pricing en odd-pricing.

Psychologische segmentatiecriteria
Criteria die samenhangen met persoonlijkheid, levensstijl en produktgebruik.

Public relations
Het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen. Meestal wordt de afkorting PR gebruikt.

Publiciteit
Informatieverstrekking in de meest ruime zin.

Publieke aanbesteding
Zie: Openbare aanbesteding.

Publieksgroep
Een groep mensen die voor een organisatie beleidsrelevant is omdat de organisatie van het denken, handelen en oordeel van deze groep afhankelijk is.

Pull-strategie
Pull = trekken. Fabrikant trekt a.h.w. het produkt door de handelskanalen heen door zware reclamecampagnes te richten op de uiteindelijke consument, die door hun vraag de detailhandel en groothandel stimuleren het produkt in hun assortiment op te nemen.

Push-strategie
Push = duwen. Fabrikant duwt a.h.w. het produkt door de handelskanalen heen middels diverse vormen van aantrekkelijke handelsondersteuningen, die de handel nopen het produkt op te nemen. Consument koopt het produkt door gedwongen confrontatie.

Put out pricing
Het stellen van zodanig lage prijzen, dat bestaande concurrenten uit de markt verdwijnen.