Copyplatform
Een document waarin is vastgelegd wat op welke wijze aan de doelgroep
gecommuniceerd moet worden.
Copywriter
Degene die vaak samen met de art director advertentiecampagnes bedenkt
en daarvoor de teksten schrijft.
Core marketing system
Directe taakomgeving van een organisatie voor wat betreft alle factoren
die van invloed zijn op een onderneming.
Core product
Het fysieke produkt.
Corporate advertising
Reclame die beoogt een positieve houding jegens het bedrijf als geheel
te bewerkstelligen.
Corporate affairs
Een term voor ondernemingsactiviteiten welke, buiten elk produktieprogramma
om, gericht zijn op de belangen van de samenleving.
Corporate image
Het beeld dat een onderneming of een instelling in z'n totaliteit heeft
bij consumenten (of afnemers) oproept.
Corporate strategy
Engels voor ondernemingsstrategie.
Correlatie
Statistische maat voor samenhang tussen numerieke grootheden.
Cost oriented pricing
Kostengeoriënteerde prijsstelling. Bij het vaststellen van de af-fabriek
of verkoopprijs wordt de hoogte van de kostprijs als uitgangspunt genomen.
Zie: cost plus pricing, mark up pricing, etc.
Cost plus pricing
Bepaling van de verkoopprijs door middel van een opslag of opslagpercentage
op de kostprijs. Zie: cost oriented pricing en mark up pricing.
Coupon
Uit te knippen deel van een verpakking of advertentie welke ingezonden
kan worden en welke recht geeft op informatie, korting of een premium.
Couponing
Het verspreiden van coupons.
Couponreclame
Reclame-uitingen, waarin een coupon is opgenomen en derhalve een reactie
van de ontvanger van de boodschap vraagt.
Couponredemptie
Zie: Redemptie.
Coverage
Zie: gewogen distributie of marktbereik.
Creatieve uitwerking
Uitwerking van een creatief voorstel of concept.
Criteria bij mediumtypeselectie
Bij de selectie van een mediumtype spelen de volgende criteria een rol:
communicatievermogen, bereik, kosten per 1000 en randvoorwaarden (beschikbaarheid,
kleur, enz.)
Criterium
Maatstaf, toets.
Culturele antropologie
Geheel van waarden, normen, gedragingen en gedragsresultaten dat door
meerdere mensen wordt gedeeld en aan nieuwe generaties overdraagbaar is.
Een cultuur omvat materiële componenten (bouwstijl, schilderkunst e.d.)
en immateriële (tafelmanieren e.d.).
Cumulatief bereik
Het aantal personen dat met tenminste één van de nummers/uitzendingen/etc.
van een specifiek medium wordt geconfronteerd.
Cumulatieve frequentverdeling
Het optellen van frequenties van klassen. Zie: frequentieverdeling.
Cumulatieve korting
Zie: bonus
Cumulatieve penetratie
De bereikte penetratie over meerdere perioden uitgedrukt in een percentage
van de totale bevolking of de doelgroep. Marktaandeelberekening = cumulatieve
penetratie x herhalingsaankoopkans x verbruiksintensiteitsindex. Zie:
Parfitt & Collins-model.
Current ratio
Financieel kengetal om de liquiditeit van een onderneming te bepalen.
Te berekenen door de vlottende activa te delen door de vlottende passiva.
Curve van Gauss
Ook wel Gauss-kromme. Een curve die een normale verdeling weergeeft. Modus
en mediaan vallen hier samen met het rekenkundig gemiddelde. Hierbij valt
68% van de waarnemingen binnen rekenkundig gemiddelde plus of min 1x standaarddeviatie,
etc.
Cyclisch adverteren
Veel reclame maken in tijden dat het 'goed' gaat met het bedrijf, weinig
reclame maken als het 'slecht' gaat met het bedrijf.
|